Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,008
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,106
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر بوده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 317 نفر بود که از بین جامعه دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی شات, مهارت های اجتماعی (SSI) و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی (PWI) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون, همبستگی بنیادی و تحلیل رگرسیون همزمان و مرحله ای استفاده شد. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که مولفه های هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی پیش بین های مثبت بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر هستند, بدین معنی که هر چه میزان هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی دانشجویان دختر بیشتر باشد, میزان بهزیستی روان شناختی آنها نیز بیشتر است. همچنین, نتیجه این پژوهش نشان داد که بر خلاف انتظار, مهارت حساسیت اجتماعی, پیش بین منفی بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر است. نتیجه تحلیل رگرسیون مرحله ای نیز نشان داد که مهارت های کنترل اجتماعی, حساسیت اجتماعی, حساسیت هیجانی و مولفه های تنظیم هیجان و بهره برداری از هیجان پیش بین های مناسبی برای بهزیستی روان شناختی دانشجویان می باشند. همچنین, نتیجه های تحلیل های همبستگی بنیادی نشان داد که چهار متغیر بنیادی (بعد بنیادی) برای درک روابط بین مجموعه متغیرهای ملاک و مجموعه متغیرهای پیش بین مورد نیاز است, و هر چهار بعد, از خرده مقیاس هایی از مجموعه پیش بین و ملاک تشکیل شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهنی ییلاق، منیجه، شجاعی، آمنه، بهروزی، ناصر، و مکتبی، غلامحسین. (1390). رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 18(1)، 73-92. SID. https://sid.ir/paper/186631/fa

    Vancouver: کپی

    شهنی ییلاق منیجه، شجاعی آمنه، بهروزی ناصر، مکتبی غلامحسین. رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1390؛18(1):73-92. Available from: https://sid.ir/paper/186631/fa

    IEEE: کپی

    منیجه شهنی ییلاق، آمنه شجاعی، ناصر بهروزی، و غلامحسین مکتبی، “رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 18، no. 1، pp. 73–92، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186631/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا