Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,278
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل عمده عدم گرایش دبیران به تهیه و استفاده از طرح

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 86

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور شناسایی علل عمده عدم گرایش دبیران آموزش و پرورش متوسطه در استان خوزستان به تهیه طرح درس است. پرسشنامه محقق ساخته 66 ماده ای بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت, دربردارنده بیش ترین عوامل گرایش نداشتن به تهیه طرح درس با ضریب اعتبار آلفای کرونباخ (a=0.97) بین 500 نفر از دبیران دوره  متوسطه استان توزیع شد. تحلیل عوامل داده ها با روش مولفه های اصلی پس از ده چرخش آزمایشی, به بهترین ترکیب ماده ای و ساختار عاملی خود دست یافت. این عوامل به ترتیب واریانس قابل توجیه عبارتند از: 1- مسایل شناختی و حرفه ای طرح درس نویسی 2- مسایل ناشی از مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی 3- مشکلات نگرشی دبیران 4- مسایل اقتصادی و اجتماعی دبیران 5- مسایل فرهنگی و انگیزه پایین دبیران. دبیران مرد, دبیران با سابقه بالای تدریس و دبیران با ساعات تدریس هفتگی بیش تر بر عوامل پنج گانه عدم گرایش به طرح درس نویسی (به جز عامل سوم یعنی مسایل نگرشی), به گونه ای معنی داری تاکید بیشتری داشته اند. هم چنین دبیرانی که هرگز از طرح درس کلی و روزانه در تدریس بهره نبرده اند, بیش تر از عامل سوم متاثر بوده اند. تقویت و توسعه سطح دانش و مهارت های تخصصی دبیران, بازنگری در ساختار مدیریتی آموزش و پرورش, تجدیدنظر در حجم و محتوای کتب درسی, تغییر و اصلاح نگرش دبیران و ... از جمله پیشنهادهای پژوهشگران این تحقیق برای گسترش فرهنگ طرح درس نویسی در نظام آموزش و پرورش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سالمی، محمد، و الهام پور، حسین. (1388). شناسایی عوامل عمده عدم گرایش دبیران به تهیه و استفاده از طرح. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 5(1)، 69-86. SID. https://sid.ir/paper/186727/fa

    Vancouver: کپی

    سالمی محمد، الهام پور حسین. شناسایی عوامل عمده عدم گرایش دبیران به تهیه و استفاده از طرح. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1388؛5(1):69-86. Available from: https://sid.ir/paper/186727/fa

    IEEE: کپی

    محمد سالمی، و حسین الهام پور، “شناسایی عوامل عمده عدم گرایش دبیران به تهیه و استفاده از طرح،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 5، no. 1، pp. 69–86، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا