مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه- 1392

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: ارتباط میان بیماریهای دهان و دندان و عواقب نامطلوب بارداری توجه بیشتر به وضعیت بهداشت دهان و دندان در زنان باردار را ضروری می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش بر مبنای تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار شهر آشخانه در سال 1392 انجام شد.مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند, شرکت داشتند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه طراحی شده بر اساس تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. مداخله آموزشی در گروه مداخله اجرا و یک ماه پس از مداخله, اطلاعات دو گروه مجددا جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 18 در سطح معنی داری 0.05 تحلیل شد.یافته ها: گروه سنی 25-21 ساله بیشترین فراوانی را داشت. قبل از مداخله آموزشی میان میانگین نمرات آگاهی, نگرش, کنترل رفتار درک شده, هنجارهای انتزاعی, قصد رفتاری و رفتار در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود نداشت.(p>0.05)  ولی بعد از مداخله آموزشی میانگین تمام این نمرات به جز سازه هنجارهای انتزاعی در گروه مداخله افزایش پیدا کرد به طوری که اختلاف معنی داری در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش وجود داشت (p<0.05) ولی این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود (p>0.05).نتیجه گیری: آموزش با استفاده از تئوری رفتاربرنامه ریزی شده رفتارهای بهداشت دهان و دندان را در مادران باردار بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی پور، حسین، محمدزاده، مرضیه، نیکنامی، شمس الدین، اسماعیلی، حبیب اله، و وفایی نجار، علی. (1394). بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه- 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 7(1)، 7-18. SID. https://sid.ir/paper/186977/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی پور حسین، محمدزاده مرضیه، نیکنامی شمس الدین، اسماعیلی حبیب اله، وفایی نجار علی. بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه- 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1394؛7(1):7-18. Available from: https://sid.ir/paper/186977/fa

    IEEE: کپی

    حسین ابراهیمی پور، مرضیه محمدزاده، شمس الدین نیکنامی، حبیب اله اسماعیلی، و علی وفایی نجار، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه- 1392،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 7، no. 1، pp. 7–18، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186977/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button