زمینه و هدف: ارتباط میان بیماریهای دهان و دندان و عواقب نامطلوب بارداری توجه بیشتر به وضعیت بهداشت دهان و دندان در زنان باردار را ضروری می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش بر مبنای تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار شهر آشخانه در سال 1392 انجام شد.مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند، شرکت داشتند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه طراحی شده بر اساس تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. مداخله آموزشی در گروه مداخله اجرا و یک ماه پس از مداخله، اطلاعات دو گروه مجددا جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 18 در سطح معنی داری 0.05 تحلیل شد.یافته ها: گروه سنی 25-21 ساله بیشترین فراوانی را داشت. قبل از مداخله آموزشی میان میانگین نمرات آگاهی، نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجارهای انتزاعی، قصد رفتاری و رفتار در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود نداشت.(p>0.05) ولی بعد از مداخله آموزشی میانگین تمام این نمرات به جز سازه هنجارهای انتزاعی در گروه مداخله افزایش پیدا کرد به طوری که اختلاف معنی داری در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش وجود داشت (p<0.05) ولی این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود (p>0.05).نتیجه گیری: آموزش با استفاده از تئوری رفتاربرنامه ریزی شده رفتارهای بهداشت دهان و دندان را در مادران باردار بهبود بخشید.