مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,242
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,048
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی طرح آموزش مهارت های زندگی مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 433 | صفحه پایان 444

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش مهارت های زندگی بر دانش و اطلاعات دانش آموزان انجام شد.مواد و روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی بود. بدین منظور, دو مدرسه از شهرهای اصفهان, شیراز, کرمان و مشهد به طور تصادفی انتخاب شدند. مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه که طرح در آنها اجرا شده بود با دو مدرسه مشابه دیگر که طرح در آنها اجرا نشده بود, به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد مقایسه قرار گرفتند. به این ترتیب 1428دانش آموز انتخاب شدند. پرسشنامه خودساخته برگرفته ازمحتوی آموزشی هر پایه تحصیلی تدوین شد و در پایان سال تحصیلی, به دانش آموزان گروه کنترل و آزمایشی داده شد که تکمیل کنند. سپس, دو گروه با استفاده از نرم افزار 14 SPSSو آزمون آماری تحلیل واریانس عاملی از نظر میزان دانش کسب شده مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد اثر آموزش مهارت های زندگی فقط در یکی از شهر ها معنی دار بود. در اکثر شهرها, دانش دختران در زمینه مهارت های زندگی به طور معنی داری از پسران بیشتر بود (کرمان, 11.12 در مقابل 7.5؛ مشهد 11.79 در مقابل 10.93؛ شیراز 10.33 در مقابل 7.06, اصفهان 15.89 در مقابل 8.31) و تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در کرمان (P>0.01, F=52.56), شیراز (P>0.01, F=52.22) و اصفهان (P>0.01, F=133.58) به دست آمد. همچنین در اکثر شهرها دانش آموزان پایه های پایین تر در مقایسه با دانش آموزان پایه های بالاتر دانش بیشتری از مهارت های زندگی داشتند. MANOVA تفاوت معنی داری را بین کلیه شهرها از نظر پایه های تحصیلی نشان داد: کرمان (P>0.01, F=76.9), شیراز (P>0.01, F=164.12),) اصفهان (P>0.01, F=54.56), مشهد (P>0.01, F=86.22).نتیجه گیری: یافته های به دست آمده تفاوت های جنسیتی و رشدی در آموزش مهارت های زندگی را نشان داد که باید به آن توجه شود. علاوه بر این, ضرورت ارزشیابی طرح های پیشگیرانه به طور جدی مطرح می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، ربابه. (1394). ارزیابی طرح آموزش مهارت های زندگی مقطع راهنمایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 7(2)، 433-444. SID. https://sid.ir/paper/187049/fa

    Vancouver: کپی

    نوری ربابه. ارزیابی طرح آموزش مهارت های زندگی مقطع راهنمایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1394؛7(2):433-444. Available from: https://sid.ir/paper/187049/fa

    IEEE: کپی

    ربابه نوری، “ارزیابی طرح آموزش مهارت های زندگی مقطع راهنمایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 7، no. 2، pp. 433–444، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187049/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button