مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی عملکرد روانی معنایی در افراد بزرگسال فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 21

چکیده

 زمینه و هدف: در برخی از اختلالات, دستیابی به واژه مورد نظر با اشکال مواجه می شود. شیوه های مختلفی جهت ارزیابی فرآیند نامیدن وجود دارد که یکی از آنها روانی کلام می باشد. از آن جا که تاکنون شاخصی برای ارزیابی و درمان این مقوله تعیین نشده است, لذا در پژوهش حاضر به هنجاریابی این توانمندی در افراد طبیعی 69-18 سال فارسی زبان پرداختیم.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و تحلیلی می باشد که در آن 540 فرد طبیعی 69-18 به 4 گروه به لحاظ سنی (30-18, 43-31, 56-44 و 69-57) و به 3 گروه به لحاظ تحصیلی (8-0, 12-9 و >12) تقسیم شدند. از افراد خواسته شد تا اسامی مربوط به دسته حیوانات و میوه ها را تا آن جایی که به یاد می آورند, هرکدام را به مدت 60 ثانیه, نام ببرند. کلمات تولید شده توسط افرد ضبط و ثبت شدند تا با استفاده از روش ترویر(Troyer)  و با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین عملکرد روانی معنایی (Semantic fluency), میانگین اندازه خوشه(cluster)  و میانگین تعدادانتقال (switch) در بین دو جنس معنادار نبوده است. اما میانگین عملکرد روانی معنایی (P=0.000) و میانگین تعداد انتقال (P=0.000) در بین گروه های تحصیلی معنادار بوده است. یافته مهم دیگر این بود که تفاوت میانگین عملکرد روانی معنایی (P=0.014), میانگین تعداد انتقال (P=0.000) و میانگین اندازه خوشه (P=0.000) در بین گروه های سنی معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عملکرد روانی معنایی و تعداد انتقال با افزایش میزان تحصیلات, افزایش و با افزایش سن, کاهش یافته است. میانگین اندازه خوشه نیز با افزایش سن افزایش یافته اما تحصیلات تاثیری بر آن نداشته است. جنسیت نیز در هیچ موردی تاثیر نداشته است. نتایج حاصل با نتایج سایر مقالات, همخوانی دارد و نتایج متفاوت در برخی از مقالات می تواند به علت تفاوت در تقسیم بندی گروه های سنی و تحصیلی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدین، صبا، نامدار، مریم، مهری، آذر، ابراهیمی پور، مونا، و جلایی، شهره. (1392). هنجاریابی عملکرد روانی معنایی در افراد بزرگسال فارسی زبان. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 7(2)، 13-21. SID. https://sid.ir/paper/187233/fa

    Vancouver: کپی

    سیدین صبا، نامدار مریم، مهری آذر، ابراهیمی پور مونا، جلایی شهره. هنجاریابی عملکرد روانی معنایی در افراد بزرگسال فارسی زبان. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1392؛7(2):13-21. Available from: https://sid.ir/paper/187233/fa

    IEEE: کپی

    صبا سیدین، مریم نامدار، آذر مهری، مونا ابراهیمی پور، و شهره جلایی، “هنجاریابی عملکرد روانی معنایی در افراد بزرگسال فارسی زبان،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 7، no. 2، pp. 13–21، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187233/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button