مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,400
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه برتری طرفی و وضعیت عملکرد ارتباطی با وضعیت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: وجود مشکل در برتری طرفی اندام ها و نقص در عملکرد زبانی و ارتباطی افراد اتیستیک می توانند با وضعیت تحصیلی آن ها مرتبط باشند. هدف این پژوهش بررسی وضعیت برتری طرفی اندام ها و عملکردارتباطی در دانش آموزان مبتلا به اتیسم در ارتباط با وضعیت تحصیلی آنها است.روش بررسی: این پژوهش توصیفی -مقایسه ای, مقطعی و به لحاظ هدف کاربردی بر روی 40 دانش آموز مبتلا به اتیسم با میانگین سنی ده سال و 8ماه (انحراف استاندارد 2 سال و 5 ماه) انجام شد. از پرسشنامه ارزیابی عملکرد ارتباطی و چک لیست مشاهده ای ارزیابی برتری طرفی اندام ها (دست, پا, چشم و گوش) برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. جهت بررسی فرضیه ها, آزمون T-test و تحلیل واریانس یکراهه به کار گرفته شد.یافته ها: رابطه معناداری بین وضعیت تحصیلی و برتری طرفی در دو اندام دست و پا مشاهده شد به طوریکه آزمودنی های دارای وضعیت تحصیلی ضعیف گرایش کمتری به یک سوتوانی داشتند (P<0.05). اما این رابطه درمورد گوش و چشم معنادار نبود. همچنین رابطه معناداری بین عملکردارتباطی و وضعیت تحصیلی آزمودنی ها (علی رغم تفاوت درمیانگین نمرات عملکرد ارتباطی) مشاهده نشد (P>0.05).نتیجه گیری: اقدامات توانبخشی به منظور تثبیت برتری طرفی اندام ها در جهت ایجاد زمینه لازم برای بهبود قابلیت های زبانی و پیشرفت تحصیلی, دارای اهمیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیاضی بارجینی، لیلا، رفیعی، مجید، و زندی، بهمن. (1391). بررسی رابطه برتری طرفی و وضعیت عملکرد ارتباطی با وضعیت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اتیسم. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 6(4)، 58-64. SID. https://sid.ir/paper/187264/fa

    Vancouver: کپی

    فیاضی بارجینی لیلا، رفیعی مجید، زندی بهمن. بررسی رابطه برتری طرفی و وضعیت عملکرد ارتباطی با وضعیت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اتیسم. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1391؛6(4):58-64. Available from: https://sid.ir/paper/187264/fa

    IEEE: کپی

    لیلا فیاضی بارجینی، مجید رفیعی، و بهمن زندی، “بررسی رابطه برتری طرفی و وضعیت عملکرد ارتباطی با وضعیت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اتیسم،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 6، no. 4، pp. 58–64، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187264/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button