مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش مقیاس پنج مؤلفه ای اشتیاق دانش آموز در مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 92

چکیده

 این پژوهش به بررسی روایی و پایایی مقیاس اشتیاق دانش آموز در مدرسه (ویگا, 2016) می پردازد. روش تحقیق, همبستگی از نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی است. نمونه ی موردمطالعه, شامل 420 دانش آموز (230 دختر و 190 پسر) از کلیه ی دانش آموزان پایه ی دهم, یازدهم و دوازدهم شهرستان سمنان در سال تحصیلی 96-1395 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و مقیاس های اشتیاق در مدرسه (ویگا, 2016) و اشتیاق به مدرسه (وانگ, وایت و اسکلز, 2011) را تکمیل کرده اند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس پنج عامل رفتاری, پویایی, خودسامانی, عاطفی و شناختی را نشان داد. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و مؤلفه های اشتیاق رفتاری, پویایی, خودسامانی, عاطفی و شناختی به ترتیب 78/0, 78/0, 80/0, 67/0, 60/0 و 42/0 به دست آمد. تحلیل عاملی تأییدی, مدل پنج عاملی را مورد تأیید قرار داد همچنین برای روایی همگرا, از پرسشنامه ی اشتیاق به مدرسه ی وانگ, وایت و اسکلز استفاده شد و میزان همبستگی بین دو مقیاس 44/. به دست آمد. نتایج پژوهش حاکی از این است که مقیاس حاضر برای ارزیابی اشتیاق دانش آموز در مدرسه کیفیت روان سنجی دارد و می تواند در مطالعات و موقعیت های روانی-آموزشی استفاده شود و محققان می توانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازه گیری اشتیاق در مدرسه استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسولی خورشیدی، فاطمه، عرب عامری، محمد، و بهرامی، معصومه. (1398). سنجش مقیاس پنج مؤلفه ای اشتیاق دانش آموز در مدرسه. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(34 )، 77-92. SID. https://sid.ir/paper/188599/fa

    Vancouver: کپی

    رسولی خورشیدی فاطمه، عرب عامری محمد، بهرامی معصومه. سنجش مقیاس پنج مؤلفه ای اشتیاق دانش آموز در مدرسه. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1398؛16(34 ):77-92. Available from: https://sid.ir/paper/188599/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رسولی خورشیدی، محمد عرب عامری، و معصومه بهرامی، “سنجش مقیاس پنج مؤلفه ای اشتیاق دانش آموز در مدرسه،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 16، no. 34 ، pp. 77–92، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188599/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button