مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,020
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکرد رسانه های ماهواره ای در تصویرسازی ذهنی مردم

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقدمه: امروزه رسانه ها تلاش می کنند تصاویر ذهنی مورد نظر خود را, در جامعه, شکل دهند. آنان در واقع با تصویر ذهنی, افکار عمومی جهانیان را به سمت مورد نظر خود هدایت و مدیریت می کنند. رسانه ها در عملیات تصویرسازی ذهنی می توانند دو کارکرد متفاوت داشته باشند: به صورت سازنده با ارائه تصویر ذهنی مطلوب, امیدبخش و تقویت وحدت ملی و خنثی سازی و مقابله با اقدامات مخرب دشمن می توانند تولید کننده فرصت رشد و تعالی برای یک کشور باشند. یا با نقش مخرب در ارائه تصویر ذهنی نامطلوب, تولید ناامیدی و یاس در مردم, تخریب وحدت ملی و خنثی سازی و مقابله با اقدامات سازنده دولت های بومی به عنوان یک عامل تهدید کننده تلقی گردند. در این مطالعه به ارزیابی نوع و میزان اثرات رسانه های ماهواره ای در مقایسه با رسانه ملی در ایجاد تصویرهای ذهنی مردم تهران در خصوص شاخص های مورد مطالعه پرداخته ایم.روش: جامعه آماری این مطالعه کلیه ساکنان بالای 18 سال تهران بزرگ بودند که به صورت تصادفی چند مرحله ای نمونه ای معادل 900 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از روش تحقیق علی مقایسه ای از نوع پس رویدادی دو گروه از مردم تهران که از تلویزیون های ماهواره ای و رسانه ملی به عنوان مهمترین منبع کسب خبر استفاده می کنند مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفتند.نتایج: این تحقیق نشان داده است که رسانه های ماهواره ای در حد زیادی توانسته اند بر تصویرهای ذهنی مخاطبین خود در حوزه های اعتماد عمومی مردم به نظام و ارکان آن (17.3), اعتماد به نیروهای مسلح (28.7), انسجام اجتماعی (16.4), ترویج احساس ناامنی در جامعه (22.6) و کاهش باورهای دینی آنان (19.2) تاثیرگذار باشند.بحث: رسانه های ماهواره ای به عنوان یک ابزار تهدید نرم دشمن تلاش دارد با نفوذ در باورها و اعتقادات مردم زمینه کاهش سرمایه های اجتماعی جامعه و اعتماد عمومی مردم به نظام را کاهش دهند. نتایج تحقیق نشان می دهد که در سال های اخیر در این زمینه موفقیت هایی را کسب نموده اند. لذا لازم است مسوولین رسانه ای کشور به ویژه در سطح رسانه ملی با آگاهی از این تاثیر به مقابله اثربخش با رسانه های ماهواره ای پرداخت و ضمن پاسخ گویی به نیازهای رسانه ای مردم در اقشار و گروه های مختلف, مخاطبین خود را در برابر این تهاجم واکسینه نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باصری، احمد، و حاجیانی، ابراهیم. (1389). کارکرد رسانه ‌های ماهواره ‌ای در تصویرسازی ذهنی مردم. روانشناسی نظامی، 1(4)، 79-89. SID. https://sid.ir/paper/190045/fa

Vancouver: کپی

باصری احمد، حاجیانی ابراهیم. کارکرد رسانه ‌های ماهواره ‌ای در تصویرسازی ذهنی مردم. روانشناسی نظامی[Internet]. 1389؛1(4):79-89. Available from: https://sid.ir/paper/190045/fa

IEEE: کپی

احمد باصری، و ابراهیم حاجیانی، “کارکرد رسانه ‌های ماهواره ‌ای در تصویرسازی ذهنی مردم،” روانشناسی نظامی، vol. 1، no. 4، pp. 79–89، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190045/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button