Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,460
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,449
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییر نگرش مخاطب در جنگ رسانه ای

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 96

چکیده

 مقدمه: امروزه رسانه ها ابزار اصلی اثرگذار بر تحولات فرهنگی و اجتماعی و تغییرات سیاسی در جامعه هستند. یکی از ابعاد اثرگذاری رسانه ها تغییر نگرش های مخاطب است. اخبار و اطلاعاتی که توسط رسانه ها ارائه می گردد تصویری از واقعیت های اجتماعی اند که رسانه ها می خواهند. در کشور ما تعداد قابل ملاحظه ای از مخاطبین به ویژه در تهران در معرض دریافت شبکه های تلویزیونی ماهواره ای هستند. با توجه به سلطه رسانه ای موجود در این مطالعه به دنبال شناسایی تاثیر مصرف رسانه ای مخاطبین تهرانی در تغییر نگرش های آنها در چارچوب جنگ رسانه ای بودیم.روش: این مطالعه بر اساس روش تحقیق پیمایشی, نگرش های تعداد 817 نفر از مخاطبین رسانه ملی و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای در سطح شهر تهران را با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی کرد.نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که میزان تاثیر رسانه ها در نگرش های مخاطبین در حد زیاد و در رفتارهای آنان در حد متوسط است. همچنین نوع مصرف رسانه ای شهروندان روی نگرش های آنان در خصوص دینداری, قانون گرایی و نگرش به عملکرد دولت تاثیر معناداری ایجاد کرده و رفتارهای اجتماعی آنان را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار داده است به نحوی که استفاده کنندگان از رسانه ملی دارای رفتارها و نگرش های دینی مناسب تری بوده و میزان توجه آنان به قانون و قانون گرایی بیشتر و نظرات مثبت تری نسبت به عملکرد دولت دارند.بحث: با توجه به رقابت رسانه ای که در شرایط جامعه اطلاعاتی وجود دارد, رسانه ملی برای تاثیرگذاری بر مخاطبین داخلی و خارجی به ویژه شاخص هایی مانند دینداری, قانون گرایی و نگرش به دولت باید از راهبردهای افزایش اثربخشی رسانه ای استفاده بیشتری به عمل آورد تا با جلب رضایت مخاطبین داخلی و پاسخ گویی به نیازهای آنان امکان بهره برداری رسانه های خارجی در تغییر نگرش مخاطبین را از آنها سلب کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باصری، احمد، میرسندسی، سیدمحمد، حاتمی، حمیدرضا، و حاجیانی، ابراهیم. (1390). تغییر نگرش مخاطب در جنگ رسانه ای. روانشناسی نظامی، 2(8)، 83-96. SID. https://sid.ir/paper/190065/fa

    Vancouver: کپی

    باصری احمد، میرسندسی سیدمحمد، حاتمی حمیدرضا، حاجیانی ابراهیم. تغییر نگرش مخاطب در جنگ رسانه ای. روانشناسی نظامی[Internet]. 1390؛2(8):83-96. Available from: https://sid.ir/paper/190065/fa

    IEEE: کپی

    احمد باصری، سیدمحمد میرسندسی، حمیدرضا حاتمی، و ابراهیم حاجیانی، “تغییر نگرش مخاطب در جنگ رسانه ای،” روانشناسی نظامی، vol. 2، no. 8، pp. 83–96، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190065/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا