مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«نقش شهروندی» بر اساس کتابهای علوم اجتماعی دوره دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 29

چکیده

 هدف این پژوهش سنجش میزان پرداخت کتابهای علوم اجتماعی به ابعاد شهروندی و میزان رویکرد هر یک از کتابها به نقش شهروندی می باشد. این پژوهش به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش در زمینه نقش شهروندی و کاربرد آن در جامعه یاری می رساند. روش تحقیق در این پژوهش, توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری و جمعیت نمونه در این پژوهش یکی است و جامعه آماری, کتابهای علوم اجتماعی دبیرستان در چهار مقطع در سال 87 میباشد. بدلیل انتخاب روش تحلیل محتوا, تکنیک اصلی ما پرسشنامه معکوس است که هر پرسشنامه حاوی مقولات و واحدهاست. در چارچوب نظری کار پژوهش, از نظریه های تلفیقی مارشال, ژانوسکی و ترنر استفاده و دو مدل تحلیل ساخته شد. مدل تحلیل اول بر اساس طرح تلفیقی مارشال, ژانوسکی و ترنر و مدل تحلیل دوم بر اساس طرح ژانوسکی مبنی بر شهروندی فعال یعنی توانایی و ظرفیت تاثیرگذاری برسیاست ها و شهروندی منفعل یعنی حق وجود داشتن, تهیه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد مفهوم شهروندی در کتابهای علوم اجتماعی به ترتیب اولویت زیر است: 1- شهروندی سیاسی با %38.88, 2- شهروندی مدنی با %30, 3- شهروندی اجتماعی با %17.42, 4- شهروندی فرهنگی با %9.35, 5- شهروندی مشارکتی با %0.09در بررسی نقش شهروندی منفعل و فعال, شهروندی منفعل (حق وجود داشتن) %89.16 و شهروندی فعال (توانایی تاثیرگذاری بر سیاست ها) %10.84 و اولویت با شهروندی منفعل می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ترکمان، فرح، و بهمن پور، سکینه. (1389). «نقش شهروندی» بر اساس کتابهای علوم اجتماعی دوره دبیرستان. علوم رفتاری، 2(3)، 9-29. SID. https://sid.ir/paper/190500/fa

Vancouver: کپی

ترکمان فرح، بهمن پور سکینه. «نقش شهروندی» بر اساس کتابهای علوم اجتماعی دوره دبیرستان. علوم رفتاری[Internet]. 1389؛2(3):9-29. Available from: https://sid.ir/paper/190500/fa

IEEE: کپی

فرح ترکمان، و سکینه بهمن پور، “«نقش شهروندی» بر اساس کتابهای علوم اجتماعی دوره دبیرستان،” علوم رفتاری، vol. 2، no. 3، pp. 9–29، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190500/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button