Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1343
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    185-191
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1959
  • دانلود: 

    2788
کلیدواژه: 
چکیده: 

آموزش مستقیم یک مدل ویژه از آموزش معلم محور است. این روش از لحاظ تاکید بر اهمیت آموزش (چگونه مطالب به شاگرد آموخته شده است) و نیز اهمیت طراحی برنامه درسی (به دانش آموز چه چیزی آموزش داده شده و به چه ترتیبی) با دیگر رویکردهای آموزشی متفاوت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1959

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    9-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1477
  • دانلود: 

    712
چکیده: 

هدف این پژوهش سنجش میزان پرداخت کتابهای علوم اجتماعی به ابعاد شهروندی و میزان رویکرد هر یک از کتابها به نقش شهروندی می باشد. این پژوهش به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش در زمینه نقش شهروندی و کاربرد آن در جامعه یاری می رساند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری و جمعیت نمونه در این پژوهش یکی است و جامعه آماری، کتابهای علوم اجتماعی دبیرستان در چهار مقطع در سال 87 میباشد. بدلیل انتخاب روش تحلیل محتوا، تکنیک اصلی ما پرسشنامه معکوس است که هر پرسشنامه حاوی مقولات و واحدهاست. در چارچوب نظری کار پژوهش، از نظریه های تلفیقی مارشال، ژانوسکی و ترنر استفاده و دو مدل تحلیل ساخته شد. مدل تحلیل اول بر اساس طرح تلفیقی مارشال، ژانوسکی و ترنر و مدل تحلیل دوم بر اساس طرح ژانوسکی مبنی بر شهروندی فعال یعنی توانایی و ظرفیت تاثیرگذاری برسیاست ها و شهروندی منفعل یعنی حق وجود داشتن، تهیه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد مفهوم شهروندی در کتابهای علوم اجتماعی به ترتیب اولویت زیر است: 1- شهروندی سیاسی با %38.88، 2- شهروندی مدنی با %30، 3- شهروندی اجتماعی با %17.42، 4- شهروندی فرهنگی با %9.35، 5- شهروندی مشارکتی با %0.09در بررسی نقش شهروندی منفعل و فعال، شهروندی منفعل (حق وجود داشتن) %89.16 و شهروندی فعال (توانایی تاثیرگذاری بر سیاست ها) %10.84 و اولویت با شهروندی منفعل می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 712 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

حاجی کریمی بابک

نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    31-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    10646
  • دانلود: 

    8313
چکیده: 

با پیشرفت سریع علوم و فن آوری و پیچیدگیهای آن قطعا شرایط تصمیم گیری در سازمانهای امروزی سخت تر از گذشته است. امروزه سازمانها به شکل مکانیکی و کاملا رسمی نمی توانند فعالیت نمایند. با توجه به پیچیدگیهای سازمانی وضعیت ارگانیک تر شده، سطوح مدیریتی تغییر یافته و مدیریت نسبت به گذشته پیچیده تر گردیده است.نظریه آشوب یا نظم در بی نظمی از مباحث جدیدی است که امروزه مطرح شده و کاربرد این نظریه در تمامی زمینه ها رو به گسترش می باشد. امروزه نیز در مباحثی همچون علوم اجتماعی، نظریه های سازمان و مدیریت جایگاه این نظریه مشخص گردیده است. در این مقاله این نظریه معرفی گردیده و کاربرد آن در تصمیم گیری های سازمانی تبیین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    47-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1285
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

هیجانها ارتباط بسیار نزدیکی با شخصیت دارند، در مورد این ارتباط پلاچیک (1371) می گوید: «شخصیت نشانگر هیجان هایی است که با یکدیگر ترکیب شده و در طول زندگی شخص پایدار شده اند» هیجان ها، هر تلاش و کوشش بشری را مورد تاثیر قرار می دهند. هم چنین به نظر می رسد که هیجان ها در بروز رفتارهای نا به هنجار یا اختلال های روانی، نقش اساسی ایفا می کنند. اشترن باخ ( 1996 ) معتقد است تمام بیماری های روان تنی است و در برخی از آنها جوانب هیجانی روشن تری، مشاهده می شود. اختلالات روان تنی، هنگامی ایجاد می شود که پاسخ های فیزیولوژیک در هیجان، بسیار شدید باشد که این امر نهایتا منجر به سازش نایافتگی می گردد (خداپناهی، 1376).در این پژوهش بررسی عملی بودن اعتبار و روایی و هنجاریابی مقیاس هیجان خواهی ذاکر من برروی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مورد نظر است. جامعه آماری همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر را تشکیل می دهد. در این پژوهش حجم جامعه آماری N=1200 نفر و حجم نمونه موردنظرn=600  نفر بوده است.ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، شکل پنجم مقیاس هیجان خواهی ماروین ذاکر من است که در سال 1978 تهیه و تدارک گردیده است. این مقیاس بر اساس مشخصه های فرهنگ ایرانی تغییر یافته است.با توجه به اهمیت هیجان ها در سلامت روانی افراد و این که هیجان یکی از مباحث مهم روان شناختی شخصیت و تفاوت های فردی است وجود یک ابزار استاندارد شده برای سنجش میزان هیجان خواهی و کمک به تشخیص مشکلات روان شناختی افراد بسیار ضروری است. بدین سان، انجام این پژوهش مبتنی بر فرهنگ اجتماعی ایرانی دارای اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    65-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1357
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با آمادگی پذیرش تحول سازمانی بود. جامعه آماری این پژوهش ادارات مرکزی بانک های تجارت، ملت، صادرات، اقتصاد نوین، رفاه کارگران، سرمایه و سینا بود که شامل3980 کارمند و مدیر بود. نمونه حاصله شامل 350 نفر بود و آزمون های مورد استفاده در این پژوهش جهت آزمون فرضیه های اصلی و فرعی عبارت بود از: آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر. یافته های پژوهش نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری با آمادگی پذیرش تحول سازمانی دارد. همچنین سه بعد از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی شامل؛ ادب و ملاحظه، رفتار مدنی و وجدان کاری رابطه مثبت و معنی داری با آمادگی پذیرش تحول سازمانی دارند، اما دو بعد نوع دوستی و رادمردی رابطه معنی داری با آمادگی پذیرش تحول سازمانی ندارند. در این پژوهش رابطه تعدیل گری فرهنگ و ساختار سازمانی در رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با آمادگی پذیرش تحول سازمانی، مورد تایید گرفت. بدین گونه که در یک فرهنگ تسهیل گر تغییر و هم چنین ساختار ارگانیک با رسمیت، پیچیدگی و تمرکز کم، رفتار شهروندی سازمانی تاثیر بیشتری را بر آمادگی پذیرش تحول سازمانی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    97-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3161
  • دانلود: 

    3966
چکیده: 

خشونت هیجان نیرومندی است که هر کس در محیط زندگی و شغلی خود آن را تجربه نموده است. با وجود تمایزات فرهنگی، ماهیت آن در همه جوامع شبیه هم هستند. در این مقاله از دیدگاه سنت گرا و دیدگاه لیبرال- روانی و دیدگاه فمنیستی- که هر یک دلایل خاص خود را دارند- برای یافتن علل و نقش خانواده و انواع این پدیده، فردی و اجتماعی بودن آن از طریق روش بررسی اسناد و مدارک به بررسی پرداخته ایم.علت ماندگاری این پدیده که ناشی از ساخت فرهنگی، ایدئولوژی های مسلط و جنسی گرایانه در قدرت جنسیتی پرورش و آموخته شدن خشونت علیه زنان به دلایل مهار و کنترل و احساس مسوولیت مردانه عنوان می شود که در هر صورت بهره وری و فرودستی زنان را نتیجه می دهد. پایداری و ادامه خشونت خانگی و خشونت علیه زنان خطر بحران خشونت اجتماعی و در پی آن خطر به هم خوردن بهداشت روانی جامعه و عدم مدارای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3966 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    123-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    8809
  • دانلود: 

    2863
چکیده: 

پژوهش حاضر، به بررسی رابطه بین میزان اعتقادات مذهبی و سلامت روانی اهتمام ورزیده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر که در سال تحصیلی 87-88 به تحصیل اشتغال داشته اند، تشکیل می دهد. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفر دختر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای آزمایش فرضیه ها پرسشنامه اعتقادات مذهبی و سلامت روان مورد استفاده قرار گرفت.پس از جمع آوری داده ها فرضیه پژوهشی که شامل 3 فرضیه بود مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. برای بدست آوردن میزان ارتباط با وجه اشتراک بین دو گروه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید و نتایج فرضیه های پژوهش ازاین قرار است:فرضیه اول که فرضیه اصلی پژوهش می باشد یعنی ((رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان وجود دارد)) نشان از آن داشت که از حیث آماری، با توجه به مقدار معناداری 0.15 رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان با مقدار آزمون پیرسون 0.17 وجود دارد. ازاین رو، فرض Ho مبنی بر عدم وجود رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان» رد می شود.فرضیه دوم ((یعنی رابطه معنی داری بین باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان پسر وجود دارد))، آزمون فرضیه مورد نظر نشان از آن داشت که از حیث آماری، با اطمینان 0.99 و سطح خطای 0.01 رابطه معنی داری میان باورهای دینی با سلامت روان دانشجویان پسر با مقدار آزمون پیرسون 0.14 وجود دارد. ازاین رو، فرض Ho تحقیق مبنی بر «عدم وجود رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان پسر» رد می شود.فرضیه سوم ((رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان دختر وجود دارد))، آزمون فرضیه مورد نظر نشان از آن داشت که از حیث آماری، با توجه به مقدار معناداری 0.86 رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان دختر با مقدار آزمون پیرسون 0.17 وجود دارد. ازاین رو، فرض Ho تحقیق مبنی بر «عدم وجود رابطه معنی داری میان باورهای مذهبی با سلامت روان دانشجویان دختر» رد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8809

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2863 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    139-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2737
  • دانلود: 

    1695
چکیده: 

در این پژوهش به بررسی اختلالات یادگیری با بزهکاری پرداخته شد. به این منظور 100 نفر از بزهکاران مستقر در کانون اصلاح و تربیت تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و آزمون های املا نویسی، ریاضی و سنجش توانایی خواندن در مورد آنها انجام شد. از اهداف تحقیق بررسی میزان شیوع اختلالات یادگیری در کانون اصلاح و تربیت تهران بود. نتایج نشان داد 50 درصد مجرمین فرزندان اول و آخر بودند و 61 درصد بزهکاران دارای تحصیلات راهنمایی بودند و 74 درصد آنها از سطح درآمد پایینی برخوردار بودند. بررسی فرضیه های تحقیق نشان داد که بین اختلالات یادگیری و بزهکاری رابطه معناداری وجود نداشت ولی بین انواع جرم و توزیع فراوانی آنها با انواع اختلالات یادگیری رابطه معناداری مشاهده شد و میزان شیوع اختلالات یادگیری در بزهکاران نسبت به افراد عادی بیشتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1695 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

علوم رفتاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    155-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2182
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

هوش عاطفی یا هوش اجتماعی واژه ای است عمومی که عملکرد موثر را تداعی می کند. هوش عاطفی را می توان توانایی درک و مهار هیجانات و احساسات خود در جهت کمک به فعالیت های فکری، تصمیم گیری و ارتباطی دانست. بر اساس یافته های گولمن (Goleman, 1988) افرادی که از هوش هیجانی بالا برخوردارند می دانند که چگونه هیجانات و احساسات خود و دیگران را کنترل و هدایت نمایند.هوش عاطفی مجموعه ای از مهارت ها و استعدادهای فردی است که به توانایی درک و فهم چگونگی بروز یا کنترل هیجانات و احساسات دلالت دارد، فردی که از هوش هیجانی بالا برخوردار است در زمینه های شناسایی، درک و کنترل احساسات نیز از استعداد و مهارت لازم بهره مند می باشد (فیاضی و احمدی، 1386).هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هوش عاطفی (اجتماعی) در بهبود عملکرد اعضای هیات علمی واحدهای منطقه (2) دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. هوش عاطفی را با متغیرهای مستقل چهارگانه خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی های اجتماعی و قابلیت در سامان دهی روابط در بین اعضای هیات علمی را بر متغّیر وابسته عملکرد آموزشی آنان با در نظر گرفتن متغیر مداخله گر فضای کاری دانشگاه مورد مطالعه قرار دادیم.در چارچوب نظری، مدل یک پارچه گولمن (1988) را بکار گرفتیم و پرسشنامه وی را پس از تغییراتی پیش آزمون کرده و پس از محاسبه آلفای کرونباخ بکار بستیم. پس از محاسبه حجم نمونه از روش نمونه گیری تخصیص متناسب با حجم جامعه آماری نمونه های فرعی را بدست آورده و گردآوری داده ها انجام گردید. داده ها با نرم افزار spss پردازش شد. از روش های پژوهش بررسی اسناد و مدارک و پیمایش (Survey Method) بهره گرفتیم.نتایج پژوهش نشان داد که بین خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی های اجتماعی و قابلیت در ساماندهی روابط اعضای هیات علمی با عملکرد آموزشی آنان رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین پژوهش نشان داد که فضای کاری به عنوان متغیر مداخله گر رابطه بین خودآگاهی و خودمدیریتی را تغییر می دهد ولی در رابطه بین آگاهی های اجتماعی و قابلیت در ساماندهی روابط عملکرد آموزشی آنان تاثیر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2182

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5