مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,959
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردهای مداخله ای برای کاهش آسیب های حاصل از حوادث رانندگی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 59

چکیده

 مقدمه: آسیب ها و جراحت ها 12 درصد از بار کلی بیماری ها را تشکیل می دهد و به عنوان سومین دلیل شایع مرگ و دلیل اصلی مرگ در سنین 40-1 سال تلقی می گردد. این آسیب ها عمدتا در تصادفات جاده ای رخ می دهد و مطابق با داده های سازمان بهداشت جهانی, مرگ های جاده ای حدود 25 درصد کل مرگ های ناشی از جراحت هاست. این مطالعه با هدف بررسی مروری بر رویکردهای جاری در دنیا برای کاهش مرگ و میر و بار بیماری حاصل از حوادث رانندگی انجام شده است.روش ها: در این مقاله مروری, مطالعات مرتبط بین سال های 2009-1990 از طریق بانک داده های Medline وCochrane Library  و برخی از مقالات فارسی با کلمات کلیدی آسیب جاده ای, تصادف جاده ای, رفتار رانندگی, عوامل موثر, فاکتورهای انسانی موثر بر تصادفات, سایکولوژی تصادف, رویکردهای مداخله ای و بار بیماری جستجو شدند.یافته ها: مداخلات مورد نیاز را در نگاه کلی می توان در چهار گروه زیر خلاصه کرد:1- اعمال قوانین و تاکید بر اجرا و حمایت از قوانین؛2- متناسب و هماهنگ کردن راننده, وسیله نقلیه و مجریان؛3- تقویت زیر ساخت ها, سیستم های اطلاعاتی و مدیریتی؛4- ارتباطات, آموزش و مشارکت عمومی.نتیجه گیری: تلاش برای سازمان دهی رویکردهای چند بعدی به عوامل موثر در تصادفات, با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی, اجتماعی و روانی هر منطقه امری بدیهی به نظر می رسد. مداخله موثر بر پایه درک مفهومی از تمامی عوامل دخیل در رانندگی شکل می گیرد؛ نگاه همه جانبه لازمه تاثیر بر مقولات پیچیده است. لذا قالب تئوریک مشخص و تفصیلی باید مهیا شود تا بتوان بر اساس آن مداخلات را طراحی کرد. دستورالعمل های موجود برای نیروهای درگیر و نقش آفرین در کنترل تصادفات ترافیکی نیازمند همکاری و تشریک مساعی همگانی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیرآبادی، غلامرضا، و بوالهری، جعفر. (1390). رویکردهای مداخله ای برای کاهش آسیب های حاصل از حوادث رانندگی. امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 3(1- 2)، 48-59. SID. https://sid.ir/paper/190748/fa

    Vancouver: کپی

    خیرآبادی غلامرضا، بوالهری جعفر. رویکردهای مداخله ای برای کاهش آسیب های حاصل از حوادث رانندگی. امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1390؛3(1- 2):48-59. Available from: https://sid.ir/paper/190748/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا خیرآبادی، و جعفر بوالهری، “رویکردهای مداخله ای برای کاهش آسیب های حاصل از حوادث رانندگی،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 3، no. 1- 2، pp. 48–59، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190748/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button