مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,221
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سال های 1382-1381

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 91

چکیده

 زمینه و هدف: سالانه بیش از 1.26 میلیون نفر در دنیا به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. اغلب مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی در جوانان و در کشورهای با درآمد کم یا متوسط اتفاق می افتند. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که در سال 2020 مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی به 2.34 میلیون نفر خواهد رسید. با مطالعه الگوهای مختلف حوادث رانندگی می توان در جهت کاهش این شکل از مرگ و میرها اقدامات پیش گیرانه موثری انجام داد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که با همکاری اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان انجام گرفته است. در این مطالعه پرونده همه متوفیانی که از اول مهر 1381 تا آخر شهریور 1382 به علت تصادفات رانندگی فوت نموده و برای صدور جواز دفن, اجساد آنها به مراکز مختلف پزشکی قانونی شهرهای استان اصفهان ارجاع شده, مورد بررسی قرار گرفت و برای هر کدام چک لیستی تهیه گردید. اطلاعات جمع آوری شده پس از ورود به دستگاه کامپیوتر توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در مدت زمان بررسی یعنی سال های 82-1381, 1446 نفر به علت تصادفات رانندگی فوت نمودند که 1202 نفر (%81.3) آنها مرد و 244 نفر (%16.9) زن بودند. بیشترین فراوانی مرگ و میر متعلق به موتورسواران, بین گروه سنی 16 تا 20 سال و علت نهایی منجر به فوت, ضربه به سر بود. کمترین فراوانی, متعلق به دوچرخه سواران بود.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه با اغلب مطالعات انجام شده بخصوص در کشورهای در حال توسعه تفاوت چندانی نداشت بجز اینکه دوچرخه سواری در مطالعات دیگران با مرگ و میر بیشتری همراه بود؛ ولی در مطالعه ما دوچرخه سواری با مرگ و میر کمتری همراه بود. علت این امر می تواند کاربرد کمتر دوچرخه در حمل و نقل روزانه ساکنین استان اصفهان باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فانیان، حسین، قادی پاشا، مسعود، قدوسی، آرش، عابدی، محمدحسن، فرج زادگان، زیبا، و کاظمی رباطی، عاطفه. (1386). بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سال های 1382-1381. مجله علمی پزشکی قانونی، 13(2 (مسلسل 46))، 87-91. SID. https://sid.ir/paper/53431/fa

    Vancouver: کپی

    فانیان حسین، قادی پاشا مسعود، قدوسی آرش، عابدی محمدحسن، فرج زادگان زیبا، کاظمی رباطی عاطفه. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سال های 1382-1381. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1386؛13(2 (مسلسل 46)):87-91. Available from: https://sid.ir/paper/53431/fa

    IEEE: کپی

    حسین فانیان، مسعود قادی پاشا، آرش قدوسی، محمدحسن عابدی، زیبا فرج زادگان، و عاطفه کاظمی رباطی، “بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سال های 1382-1381،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 13، no. 2 (مسلسل 46)، pp. 87–91، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا