مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,455
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تاثیر زیرساخت های تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: امدادگران جمعیت هلال احمر استان اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 87

چکیده

 مقدمه: بحران ها بخشی از فضای کسب و کار هستند و حذف تمامی بحران هایی که سازمان را تهدید می کنند ناممکن است. عملیات مدیریت بحران, سازمان را قادر می سازد تا پاره ای از بحران ها را از میان بردارد و برخی دیگر را به نحوی موثر اداره کند و ابزار لازم برای یادگیری کامل و سریع از بحران های واقع شده را در اختیار بگیرد. مدیریت بحران این پیام ضمنی را منتقل می کند که اصل بر بحران است و هیچ سیستمی در حالت تعادل پایدار و بلندمدت نیست. بنابراین هر چند سازمان ها قادر به پیش بینی و برنامه ریزی دقیق برای آینده نیستند, اما باید برای غلبه بر بسیاری از تهدیدات شناخته شده و ناشناخته, آمادگی لازم را کسب کنند. حصول این آمادگی جز از طریق استفاده از تجربیات دیگران و نشر این تجارب ارزشمند و مهم تر از آن یادگرفتن این تجارب و به کار بستن آن ها به دست نمی آید. لذا در این پژوهش تاثیر زیرساخت های تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی در بین امدادگران جمعیت هلال احمر استان اصفهان تحلیل می شود.روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش, توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری, شامل تمامی امدادگران پایگاه های خیابانی و شعب مختلف جمعیت هلال احمر در 24 شهر استان اصفهان است که تعداد آن ها در مجموع 3082 نفر و حجم نمونه 360 نفر به دست آمد و روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم می باشد. در این پژوهش به منظور روایی پرسشنامه محقق ساخته از روش روایی محتوا و روایی سازه و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج گویای روایی و پایایی مناسب پرسشنامه ها می باشد. برای توصیف داده های پژوهش و تحلیل عاملی تاییدی و آزمون معادلات ساختاری از نرم افزارهای 20 SPSS- و PLS استفاده شد.یافته ها: با توجه به نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی, بار عاملی راهبرد و استراتژی, فرهنگ, ساختار و فناوری اطلاعات در زیرساخت تسهیم دانش به ترتیب برابر 0.867, 0.842, 0.824 و 0.828 می باشند. بار عاملی یادگیری سازمانی با ابعاد سازگاری, تک حلقه ای, دو حلقه ای و سه حلقه ای به ترتیب 0.837, 0.864, 0.847 و 0.876 و ابعاد مدیریت بحران (پیشگیری, آمادگی, واکنش, بازبینی مجدد), به ترتیب 0.804, 0.840, 0.881 و 0.783 برآورد شد. میزان تاثیرگذاری تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی و مدیریت بحران به ترتیب 81 درصد و 24 درصد و میزان تاثیرگذاری یادگیری سازمانی بر مدیریت بحران 58 درصد برآورد گردید. نتایج حاصل از مقادیر آزمون t مدل ساختاری در آنالیز مسیر بین تسهیم دانش و یادگیری سازمان (t=37.87 و (p<0.0001, تسهیم دانش و مدیریت بحران (t=4.36 و (p<0.0001 و یادگیری سازمانی و مدیریت بحران رابطه معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش, استراتژی های سازمان برای ایجاد مشوق های انگیزشی و فضای دوستانه برای به اشتراک گذاری هر چه بیشتر تجارب باید تغییر یابند. همچنین انجام مانورهای متعدد, بازبینی های مجدد به شکل سازنده و گروهی و اتخاذ نظام آموزشی نوین و نیز مستندسازی تجارب حاصل از ماموریت های گوناگون در مخازن الکترونیکی لازم و ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    چیت ساز، علی، شائمی برزکی، علی، و شفیعی باغبادرانی، شیما. (1394). تحلیل تاثیر زیرساخت های تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: امدادگران جمعیت هلال احمر استان اصفهان). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 7(1)، 70-87. SID. https://sid.ir/paper/190762/fa

    Vancouver: کپی

    چیت ساز علی، شائمی برزکی علی، شفیعی باغبادرانی شیما. تحلیل تاثیر زیرساخت های تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: امدادگران جمعیت هلال احمر استان اصفهان). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1394؛7(1):70-87. Available from: https://sid.ir/paper/190762/fa

    IEEE: کپی

    علی چیت ساز، علی شائمی برزکی، و شیما شفیعی باغبادرانی، “تحلیل تاثیر زیرساخت های تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: امدادگران جمعیت هلال احمر استان اصفهان)،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 7، no. 1، pp. 70–87، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button