مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش شایستگی ها و مهارت های کلیدی حین تحصیل از دیدگاه دانشجویان رشته های امداد و نجات و سوانح (مطالعه موردی: موسسه علمی کاربردی هلال ایران)

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 76

چکیده

 مقدمه: خلق نظام آموزشی که قابلیت تربیت افراد برای زیستن در جهانی متغیر را داشته باشد از اولویت های جامعه مدرن است. بر این اساس دانشگاه ها نقش های جدیدی را غیر از آموزش صرفا تخصصی عهده دار شده اند که مهم ترین آنها آموزش شایستگی ها و مهارت های کلیدی برای انطباق با شرایط کنونی است. هدف این پژوهش, بررسی نگرش دانشجویان در مورد آموزش شایستگی ها و مهارت های کلیدی دردوران تحصیل است.روش: پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی امداد و نجات و امداد و سوانح موسسه آموزش عالی هلال ایران می باشد. با بهره گیری از فرمول کوکران, حجم جمعیت جامعه نمونه 228 نفر برآورد گردید. انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری طبقه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 50 سئوالی محقق ساخته بود که پس از تایید روایی محتوایی آن توسط متخصصان و تعیین مقدار پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (0.82), پرسشنامه ها تکمیل شد. اطلاعات به دست آمده پس از ورود در نرم افزار SPSS-15, با استفاده از آزمون t تک نمونه ای وt گروه های مستقل تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر آنست که امتیاز تمامی شاخص های شایستگی ها و مهارت های کلیدی از میانگین پایه کمتر و با اختلاف معنی دار بوده است. از دیدگاه دانشجویان, توجه به آموزش ابعاد چهارگانه شایستگی ها و مهارت های کلیدی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و پایین تر از حد متوسط است. نتایج آزمون t دو گروه مستقل برای بررسی دیدگاه دانشجویان سال های اول و دوم و سال سوم و چهارم نشان داد که بین دو گروه در هیچ یک از متغیرها تفاوت معناداری وجود ندارد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج از نظر دانشجویان آموزش های دریافتی و محیط دانشگاه نتوانسته نقش موثری در پرورش شایستگی ها و مهارت های کلیدی داشته باشد. درحالی که ماهیت رشته های مذکور به شکلی است که دانش آموختگان برای موفقیت و ایفای نقش در مشاغل مرتبط نیازمند به کارگیری این مهارت ها در کنار تخصص کسب شده می باشند. لذا مسئولان برنامه ریزی باید نسبت به تجدید نظر بر شیوه برگزاری دوره ها اهتمام نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاجی حیدری، فرزانه، و سلیمانی، سمیرا. (1395). آموزش شایستگی ها و مهارت های کلیدی حین تحصیل از دیدگاه دانشجویان رشته های امداد و نجات و سوانح (مطالعه موردی: موسسه علمی کاربردی هلال ایران). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 8(1-2)، 68-76. SID. https://sid.ir/paper/190885/fa

Vancouver: کپی

حاجی حیدری فرزانه، سلیمانی سمیرا. آموزش شایستگی ها و مهارت های کلیدی حین تحصیل از دیدگاه دانشجویان رشته های امداد و نجات و سوانح (مطالعه موردی: موسسه علمی کاربردی هلال ایران). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1395؛8(1-2):68-76. Available from: https://sid.ir/paper/190885/fa

IEEE: کپی

فرزانه حاجی حیدری، و سمیرا سلیمانی، “آموزش شایستگی ها و مهارت های کلیدی حین تحصیل از دیدگاه دانشجویان رشته های امداد و نجات و سوانح (مطالعه موردی: موسسه علمی کاربردی هلال ایران)،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 8، no. 1-2، pp. 68–76، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190885/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button