مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش گروهی بر رضایتمندی و شدت درد مادران باردار

صفحات

 صفحه شروع 808 | صفحه پایان 813

چکیده

 پیش زمینه و هدف: عدم آموزش و آمادگی مادران در دوران بارداری علت اصلی افزایش مداخلات پزشکی و ایجاد عوارض مادری و جنینی می باشد. رضایت زنان از تجربیات زایمان ازنظر ارائه دهندگان خدمت, سیاست گذاران سیستم های بهداشتی-درمانی, یکی از شاخص های مهم کیفیت مراقبت از مادر تلقی می گردد. بر این اساس مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزش گروهی بر رضایتمندی و شدت درد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی زنجان در سال 92 انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی, 280 زن باردار شکم اول مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زنجان در سال 92 به روش نمونه گیری طبقه ای خوشه ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای گروه آزمون کلاس های آمادگی دوران بارداری در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد و مادران گروه شاهد آموزش های معمول را دریافت نمودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سنجش رضایتمندی مکی و مقیاس دیداری شدت درد VAS در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. اطلاعات در نرم افزار SPSS (کای دو و فیشر و t-Test) آنالیز شد.یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش دو گروه ازنظر سن, شاخص توده بدنی (BMI), سطح تحصیلات, سن حاملگی و وضعیت اشتغال اختلاف معنی داری نداشتند. بر اساس نتایج در گروه مورد, میزان شدت درد قبل از مداخله تفاوت معنی داری نداشت ولی شدت درد در دیلاتاسیون 3-4 سانتی متر و 7-8 سانتی متر در گروه آموزش دیده به طور معنی داری کم تر از گروه کنترل بود ( p=0.001). نتایج اختلاف معنی داری بین میزان رضایتمندی مادران از زایمان در دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده نشان داد (p<0.000).بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش مبین تاثیر آموزش گروهی دوران بارداری بر شدت درد و رضایتمندی مادران می باشد. استفاده گسترده از کلاس های آمادگی دوران بارداری موجب ارتقا شاخص های کیفی سلامت مادران خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاکری، معصومه، و مولایی، بهناز. (1394). بررسی تاثیر آموزش گروهی بر رضایتمندی و شدت درد مادران باردار. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 13(9 (پی در پی 74))، 808-813. SID. https://sid.ir/paper/191172/fa

    Vancouver: کپی

    شاکری معصومه، مولایی بهناز. بررسی تاثیر آموزش گروهی بر رضایتمندی و شدت درد مادران باردار. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1394؛13(9 (پی در پی 74)):808-813. Available from: https://sid.ir/paper/191172/fa

    IEEE: کپی

    معصومه شاکری، و بهناز مولایی، “بررسی تاثیر آموزش گروهی بر رضایتمندی و شدت درد مادران باردار،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 13، no. 9 (پی در پی 74)، pp. 808–813، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا