مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

783
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر زمینه و سخنرانی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو

صفحات

 صفحه شروع 758 | صفحه پایان 771

چکیده

 پیش زمینه و هدف: از آنجا که موفقیت فرآیند اهدای عضو ارتباط نزدیکی با میزان آگاهی, نگرش و عملکرد پرستاران نسبت به اهدای عضو دارد, باید پرستارانی را که با این پدیده سروکار دارند با نقش ها و وظایف خود در این زمینه آشنا ساخت. این مطالعه باهدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر زمینه و سخنرانی بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی, ابتدا به صورت تصادفی دو بیمارستان قائم (عج) و امام رضا (ع) مشهد در یکی از گروه های آموزشی قرار داده شدند. سپس به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 60 پرستار آی سی یو (30 نفر در هر گروه) انتخاب شدند. مداخله یادگیری مبتنی بر زمینه در 3 جلسه, هر جلسه 2 ساعت و فاصله بین جلسات یک هفته اجرا شد. در گروه سخنرانی نیز مداخله شامل یک جلسه 6 ساعته بود. پرسشنامه دانش, نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستار در فرآیند اهدای عضو قبل و یک ماه پس از پایان مداخله تکمیل گردید. تحلیل داده ها با نسخه 11.5 نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل, تی زوجی و مجذورکای انجام شد.یافته ها: هر دو روش آموزشی سبب ارتقای دانش, نگرش و عملکرد پرستاران شدند. اما میانگین تغییر نمره دانش (p<0.001), نگرش (p<0.001) و عملکرد (p<0.001) پرستاران در گروه یادگیری مبتنی بر زمینه به طور معنی داری بیشتر از گروه سخنرانی بود.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که روش آموزشی یادگیری مبتنی بر زمینه در رابطه با افزایش دانش, نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو نسبت به سخنرانی موثرتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منظری، زهراسادات، معصومیان حسینی، سیده تکتم، کریمی مونقی، حسین، بهنام وشانی، حمیدرضا، و خالقی، ابراهیم. (1394). مقایسه تاثیر دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر زمینه و سخنرانی بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 13(9 (پی در پی 74))، 758-771. SID. https://sid.ir/paper/191176/fa

    Vancouver: کپی

    منظری زهراسادات، معصومیان حسینی سیده تکتم، کریمی مونقی حسین، بهنام وشانی حمیدرضا، خالقی ابراهیم. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر زمینه و سخنرانی بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1394؛13(9 (پی در پی 74)):758-771. Available from: https://sid.ir/paper/191176/fa

    IEEE: کپی

    زهراسادات منظری، سیده تکتم معصومیان حسینی، حسین کریمی مونقی، حمیدرضا بهنام وشانی، و ابراهیم خالقی، “مقایسه تاثیر دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر زمینه و سخنرانی بر دانش, نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 13، no. 9 (پی در پی 74)، pp. 758–771، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191176/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button