مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی گرایش های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کشورهای انگلستان، کانادا و آمریکا با ایران: با تاکید بر تاثیر آنها بر میزان تولید علم در عرصه بین المللی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 96

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین تفاوت گرایش های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کشورهای انگلیس, آمریکا, و کانادا با ایران و تاثیر آن بر میزان تولید علم تخصصی در عرصه بین المللی در این کشورها انجام شد.روش / رویکرد پژوهش: رویکرد مورد استفاده برای انجام پژوهش, رویکرد تحلیلی - مقایسه ای بود, و گردآوری داده ها بر اساس روش اسنادی (کتابخانه ای) صروت گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش در مورد تعداد گرایش های رشته کتابداری در کشورهای مورد مقایسه با ایران نشان داد, آمریکا دارای 46 گرایش, کانادا 24 گرایش, و انگلستان 20 گرایش تخصصی است. این در حالی است که ایران فقط دارای 10 گرایش آن هم به صورت پراکنده و غیر هدفمند در چندین نوع دانشگاه و نظام آموزشی است. از سوی دیگر, میزان تولیدات علمی در این رشته در کشورهای مورد مقایسه با ایران در مجموع بیش از 43 درصد از کل تولیدات علمی دنیا (نمایه شده در پایگاه وب علم (WOS), موسسه اطلاعات علمی تامسون (آی.اس.آی)) را در بین سال های 2000 تا 2009 در مقابل سهم 0.255 درصدی ایران بود.نتیجه گیری: تفسیر یافته ها حاکی از آن است که تعدد گرایش های تخصصی که بر اساس نیازهای جامعه بومی, همگامی با تحولات همه جانبه و فناوری های نوین اطلاعاتی, و به طور کلی بلوغ رشته کتابداری و اطلاع رسانی است, بر میزان تولید علم کشورها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی تاثیر مستقیم دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طاهری، سیدمهدی، و علایی آرانی، محمد. (1391). بررسی تطبیقی گرایش های رشته کتابداری و اطلاع ‌رسانی در کشورهای انگلستان, کانادا و آمریکا با ایران: با تاکید بر تاثیر آنها بر میزان تولید علم در عرصه بین المللی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 5(16)، 83-96. SID. https://sid.ir/paper/193367/fa

    Vancouver: کپی

    طاهری سیدمهدی، علایی آرانی محمد. بررسی تطبیقی گرایش های رشته کتابداری و اطلاع ‌رسانی در کشورهای انگلستان, کانادا و آمریکا با ایران: با تاکید بر تاثیر آنها بر میزان تولید علم در عرصه بین المللی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1391؛5(16):83-96. Available from: https://sid.ir/paper/193367/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی طاهری، و محمد علایی آرانی، “بررسی تطبیقی گرایش های رشته کتابداری و اطلاع ‌رسانی در کشورهای انگلستان, کانادا و آمریکا با ایران: با تاکید بر تاثیر آنها بر میزان تولید علم در عرصه بین المللی،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 5، no. 16، pp. 83–96، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193367/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button