مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

916
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 53

چکیده

 هدف: هدف این مقاله شناسایی محیط های اطلاعاتی برتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در جهت ارائه راه کارهای سازنده برای غنی سازی محیط های اطلاعاتی و ایجاد محیط های اطلاعاتی جدید است.روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی بوده و جامعه آماری این پژوهش کاربردی را 310 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی (در دوره زمانی مورد مطالعه, اردیبهشت 91 مقطع ارشد و دکترای کلیه رشته ها) تشکیل می دهند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان و نمونه گیری طبقه ای به دست آمد. جهت گردآوری داده ها, پرسش نامه ای با طیف لیکرت طراحی شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز از طریق آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی مانند آزمون فریدمن انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مرکز اینترنت دانشگاه, کتابخانه و جلسه دفاع از پایان نامه محیط های برتر دانشجویان, آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط, ارتباط اطلاعات مورد تبادل در آن محیط با مسائل درسی و افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط مهم ترین دلایل انتخاب محیط ها هستند. هم چنین گفتگو, پیام کوتاه و پست الکترونیکی بهترین شیوه های ارتباطی دانشجویان هستند. افزایش ساعات دسترسی و دسترسی رایگان به اینترنت و افزایش تعداد رایانه در مرکز اینترنت پر اهمیت ترین راه کارهای غنی سازی محیط های اطلاعاتی می باشند.نتیجه گیری: طبق یافته های پژوهش انجام کارهای پژوهشی, بحث و تبادل نظر و اتصال به پایگاه های اطلاعاتی مهم ترین انگیزه های دانشجویان برای حضور در محیط های اطلاعاتی هستند و محیط های اطلاعاتی با تاکید بر سه عامل انسان, مکان و اطلاعات به دلیل تامین نیازهای عاطفی انسان و فراهم کردن زمینه برای تبادل اطلاعات و رفع نیازهای اطلاعاتی فرد چارچوبی غنی را محیا می سازند و با وجود جذابیت فناوری های جدید هنوز ارتباط چهره به چهره بهترین کانال ارتباطی برای تبادل اطلاعات است و امروزه به نیازهای اطلاعاتی از طریق ترکیبی از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی پرداخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، ندا، حمیدی، محسن، و مهدی زاده قلعه جوق، لیدا. (1393). شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 7(25)، 37-53. SID. https://sid.ir/paper/193408/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی ندا، حمیدی محسن، مهدی زاده قلعه جوق لیدا. شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1393؛7(25):37-53. Available from: https://sid.ir/paper/193408/fa

    IEEE: کپی

    ندا بهرامی، محسن حمیدی، و لیدا مهدی زاده قلعه جوق، “شناسایی برترین محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 7، no. 25، pp. 37–53، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا