مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

242
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش و جایگاه کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های غیر رسمی کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی کاربران انجام شده است.روش: روش این تحقیق پیمایشی, جامعه آماری 400 نفر از کاربران و شیوه نمونه گیری آن تصادفی با طبقه بندی می باشد.یافته ها: یافته های این تحقیق نشان می دهد که 43 درصد کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 57 درصد در حد «کم و خیلی کم» سواد اطلاعاتی دارند. نتایج حاکی از آن است که 36.9 درصد کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 63.1 درصد در حد «کم و خیلی کم» کتابخانه را در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات موثر می دانند. از نظر کاربران مهمترین عامل افزایش توانایی مراجعان در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات «خود فراگیری (آزمون و خطا)» (51.4 درصد) بوده است. 84 درصد کاربرانی که سواد اطلاعاتی بالایی دارند میزان تاثیر کتابخانه را در رفع نیازهای اطلاعاتی اشان در حد «خیلی زیاد و زیاد» دانسته اند. یافته ها بیانگر آن است که مهمترین اولویت های آموزشی سواد اطلاعاتی کاربران «آشنایی با منابع مرجع الکترونیکی» (74.3 درصد) و مهمترین موانع دستیابی به اطلاعات در کتابخانه «نداشتن ارتباط با سایر مراکز علمی» (46.3 درصد) بوده است.نتیجه گیری: تحلیل نتایج پژوهش نشان می دهد که کاربرانی که «4 بار و بیشتر», به کتابخانه مراجعه می کنند (56.2 درصد), بیشتر از سایرین و افرادی که «اصلا» به کتابخانه مراجعه نمی کنند (14.7 درصد) کمتر از سایرین در حد «خیلی زیاد و زیاد» دارای سواد اطلاعاتی هستند. همچنین می توان گفت با افزایش تعداد دفعات مراجعه به کتابخانه بر میزان سواد اطلاعاتی کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» افزوده می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

افضلی، طیبه، و تفرشی، شکوه. (1389). نقش و جایگاه کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 3(10)، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/193421/fa

Vancouver: کپی

افضلی طیبه، تفرشی شکوه. نقش و جایگاه کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1389؛3(10):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/193421/fa

IEEE: کپی

طیبه افضلی، و شکوه تفرشی، “نقش و جایگاه کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سواد اطلاعاتی کاربران،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 3، no. 10، pp. 1–12، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193421/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button