هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش های غیر رسمی کتابخانه های صدا و سیما در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی کاربران انجام شده است.روش: روش این تحقیق پیمایشی، جامعه آماری 400 نفر از کاربران و شیوه نمونه گیری آن تصادفی با طبقه بندی می باشد.یافته ها: یافته های این تحقیق نشان می دهد که 43 درصد کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 57 درصد در حد «کم و خیلی کم» سواد اطلاعاتی دارند. نتایج حاکی از آن است که 36.9 درصد کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 63.1 درصد در حد «کم و خیلی کم» کتابخانه را در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات موثر می دانند. از نظر کاربران مهمترین عامل افزایش توانایی مراجعان در کسب مهارت های بازیابی اطلاعات «خود فراگیری (آزمون و خطا)» (51.4 درصد) بوده است. 84 درصد کاربرانی که سواد اطلاعاتی بالایی دارند میزان تاثیر کتابخانه را در رفع نیازهای اطلاعاتی اشان در حد «خیلی زیاد و زیاد» دانسته اند. یافته ها بیانگر آن است که مهمترین اولویت های آموزشی سواد اطلاعاتی کاربران «آشنایی با منابع مرجع الکترونیکی» (74.3 درصد) و مهمترین موانع دستیابی به اطلاعات در کتابخانه «نداشتن ارتباط با سایر مراکز علمی» (46.3 درصد) بوده است.نتیجه گیری: تحلیل نتایج پژوهش نشان می دهد که کاربرانی که «4 بار و بیشتر»، به کتابخانه مراجعه می کنند (56.2 درصد)، بیشتر از سایرین و افرادی که «اصلا» به کتابخانه مراجعه نمی کنند (14.7 درصد) کمتر از سایرین در حد «خیلی زیاد و زیاد» دارای سواد اطلاعاتی هستند. همچنین می توان گفت با افزایش تعداد دفعات مراجعه به کتابخانه بر میزان سواد اطلاعاتی کاربران در حد «خیلی زیاد و زیاد» افزوده می شود.