مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 103

چکیده

مدیریت کیفیت فراگیر به طور عمده بر رضایت فراگیر مشتریان داخلی و خارجی در محیط کتابخانه, تمرکز می نماید. این پژوهش به منظور امکان سنجی کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر و ارایه پیشنهاد الگوی مناسب در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق, کلیه مسوولین و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی (شامل 57 نفر) بود. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه ای است که بر اساس اصل استاندارد ایزو 9000 طراحی شده است. داده های استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که میزان رعایت اصول هشتگانه ایزو 9000 در کتابخانه های شهید بهشتی در مولفه کاربران (45.6 درصد), رهبری (38.4 درصد), مشارکت کارکنان (27.2 درصد), رویکرد فرایندی (46.7 درصد), رویکرد سیستمی (36.5 درصد), بهبود مستمر (29.8 درصد), تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها (34.3 درصد) و ارتباط سودمند و دو طرفه با تامین کنندگان (40.9 درصد) بوده است. بیشترین درصد مربوط به اصل رویکرد فرایندی (46.7 درصد) و کمترین به اصل مشارکت کارکنان (27.2 درصد) اختصاص یافت. همچنین تفاوت معنی داری در مولفه اول, پنجم و هشتم و میان مولفه های 3 و 1, 6 و 1, 3 و 2, 4 و 3, 8 و 3, 6 و 4 مشاهده گردیده است. با توجه به یافته های پژوهش به طور کل می توان گفت که در حال حاضر امکان بهره گیری مناسب از TQM در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد. در نتیجه پیشنهاد می شود قبل از هر گونه الگودهی و برنامه ریزی برای اجرای آن نسبت به اصلاح زیر ساخت ها اقدام شود و اشکالات موجود رفع گردد تا زمینه لازم جهت به کارگیری TQM به عنوان یک الگوی موثر در مدیریت این کتابخانه ها فراهم شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وزیرپورکشمیری، مهردخت، تفرشی، شکوه، و یوسفی، نسرین. (1388). ارایه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 2(4)، 93-103. SID. https://sid.ir/paper/193454/fa

Vancouver: کپی

وزیرپورکشمیری مهردخت، تفرشی شکوه، یوسفی نسرین. ارایه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1388؛2(4):93-103. Available from: https://sid.ir/paper/193454/fa

IEEE: کپی

مهردخت وزیرپورکشمیری، شکوه تفرشی، و نسرین یوسفی، “ارایه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 2، no. 4، pp. 93–103، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193454/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button