Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,327
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,013
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری از رازداری: رویکرد کیفی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 102

چکیده

 جوهره عملکرد بالینی پرستاری تامین آسودگی و سلامتی بیماران است که از طریق توجه به نیازهای جسمی, روحی و معنوی آن ها فراهم می شود. پرستاری و ارائه مراقبت در ارتباط با انسان هاست و رعایت اخلاق مراقبت به معنی احترام به شان انسان است و اصولا مراقبت از انسان ها عملی اخلاقی است.در این پژوهش کیفی در سال 1389 تجربه 20 دانشجو پرستاری درباره «رازداری» بررسی شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع بود. از مصاحبه های نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده گردید. از آنان خواسته شد تجربیات خود را درباره رازداری در محیط بالینی (بیمار, همتایان و پرسنل) مطرح نمایند. مصاحبه ها ضبط, دست نویس, کدگذاری و طبقه بندی و مطابق رویکرد تحلیل محتوا آنالیز شدند.مضمون برگرفته شده از این بخش «کانال ارتباطی موثر» است که با مفاهیم فرعی «رساندن خبر به پرسنل کلیدی», «ارجاع دادن به متخصص و مشاور», «طبیعی جلوه دادن مساله» تبیین می شود. در خصوص رازداری در ارتباط با همکلاسی و پرسنل مفهوم ظهور یافته «پوشاندن خطا» بود. دانشجویان در مواجهه با «خطاهای» همکلاسی و پرسنل آن را به عنوان یک راز می دانستند لذا آن ها را پوشیده نگه می داشتند.دانشجویان در این پژوهش به نقش پرستار به عنوان رازدار بیمار در بالین پی برده بودند, اما در رابطه با همکلاسی ها و پرسنل خطاهای بالینی را «راز» پنداشته و به دلایلی از قبیل سلب اعتماد همکلاسی و پرسنل و احتمال خطای خود در آینده از افشای آن اجتناب می کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غنا، سامیه، ثناگو، اکرم، و کلانتری، سهیلا. (1392). دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری از رازداری: رویکرد کیفی. اخلاق پزشکی، 7(23)، 81-102. SID. https://sid.ir/paper/195804/fa

    Vancouver: کپی

    غنا سامیه، ثناگو اکرم، کلانتری سهیلا. دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری از رازداری: رویکرد کیفی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1392؛7(23):81-102. Available from: https://sid.ir/paper/195804/fa

    IEEE: کپی

    سامیه غنا، اکرم ثناگو، و سهیلا کلانتری، “دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری از رازداری: رویکرد کیفی،” اخلاق پزشکی، vol. 7، no. 23، pp. 81–102، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195804/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا