مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفت های ارتباطی در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)

صفحات

 صفحه شروع 759 | صفحه پایان 784

چکیده

تحلیل گفتمان سازمانی رویکردی کیفی و نوین در واکاوی طبیعت گفتمان در سازمان به شمار می آید. پژوهش حاضر از دیدگاه روش شناختی, در بستری پساساختاری بر آن است تا پدیده ای برجسته در گفتمان سازمانی, یعنی «رهگفت های ارتباطی» را بررسی کند. از این رو, به مدت هشت روز گفت و گوی سه نفر در محیط کاری (دفتر آموزش دانشکده) ضبط, پیاده سازی و به متن (پیکره) تبدیل شد, تا بتوان در بررسی کاربرد رهگفت های ارتباطی این محیط کاری از آن بهره گرفت. بر اساس تحلیل پیکره و یافته های پژوهش, رهگفت های ارتباطی در پنج دسته از یکدیگر باز شناخته شدند. روایات عمومی, روایات سازمانی, تعارف ها, گفتارهای میانه و گفتارهای ارتباطی - اجرایی. همچنین, برآیند به عمل آمده نشان می دهد برآورد و ارزیابی فعالیت سازمانی, ایراد رفع مسوولیت, انتقاد از روند انجام دادن فعالیت, اظهار ناخشنودی از شرایط کاری و ابراز هویت سازمانی, در کنار رهگفت های اجرایی از جمله کارکردهای رهگفت های ارتباطی است. بر اساس برآیندهای پیش گفته, پیشنهاد می شود به نقش روش شناختی و معرفت شناختی «تحلیل گفتمان سازمانی» در بررسی طبیعت گفتمان سازمان توجه بیشتری شود؛ زیرا به کارگیری این روش کیفی, موضوعی محوری در درک و برداشت درست از پدیده های پیچیده سازمانی و امری مهم در واکاوی فرهنگ سازمانی به شمار می رود. افزون بر این, از این روش نوین می توان برای افزایش آشنایی پژوهش گران با گفتمان سازمانی و همچنین, در آموزش منابع انسانی و گسترش سرمایه اجتماعی بهره گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خنیفر، حسین، و عسکری متین، سجاد. (1395). تحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفت های ارتباطی در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(3 )، 759-784. SID. https://sid.ir/paper/196507/fa

    Vancouver: کپی

    خنیفر حسین، عسکری متین سجاد. تحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفت های ارتباطی در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). مدیریت فرهنگ سازمانی[Internet]. 1395؛14(3 ):759-784. Available from: https://sid.ir/paper/196507/fa

    IEEE: کپی

    حسین خنیفر، و سجاد عسکری متین، “تحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفت های ارتباطی در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)،” مدیریت فرهنگ سازمانی، vol. 14، no. 3 ، pp. 759–784، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/196507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button