مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,023
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش میانجی زورگویی و قربانی بودن در رابطه بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر, آزمون مدل رابطه علی بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی با میانجیگری زورگویی کردن و قربانی بودن در دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی شهر شیراز بود. بدین منظور, تعداد564 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی شهر شیراز به روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و ابزارهای پژوهشی, شامل: مقیاس زورگویی ایلینویز و مقیاس برداشت دانش آموز از پیوند با مدرسه را تکمیل کردند. نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه, همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند. در این مدل, تاثیر پیوند با مدرسه (به عنوان متغیر برونزا) بر عملکرد تحصیلی (متغیر درونزا), مثبت و معنی دار (ضریب استانداردp<0.100, 0.53 ), تاثیر پیوند با مدرسه بر زورگویی و نیز تاثیر پیوند با مدرسه بر قربانی بودن, منفی و معنی دار بود (به ترتیب: ضریب استاندارد 0.49 -, p<0.001 و ضریب استاندارد 0.39 -, p<0.001). تاثیر متغیرهای میانجی (زورگویی کردن و قربانی بودن) بر عملکرد تحصیلی نیز منفی و معنی دار بود (به ترتیب: ضریب استاندارد 0.31-,  p<0.001 و ضریب استاندارد 0.11-, p<0.001). شاخص های برازندگی نشان داد که در کل نمونه, مدل, با داده ها برازش قابل قبولی دارد. فرضیه های غیرمستقیم با استفاده از روش بوت استراپ ماکرو بررسی شدند که همه فرضیه های غیرمستقیم, تایید شدند. در مجموع, یافته ها نشان می دهند که پیوند با مدرسه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی و نیز بر کل فرایند زورگویی اثر دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خضری، حسن، و ابراهیمی قوام، صغری. (1394). بررسی نقش میانجی زورگویی و قربانی بودن در رابطه بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی. رویکردهای نوین آموزشی، 10(2 (پیاپی 22) )، 81-100. SID. https://sid.ir/paper/201719/fa

    Vancouver: کپی

    خضری حسن، ابراهیمی قوام صغری. بررسی نقش میانجی زورگویی و قربانی بودن در رابطه بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1394؛10(2 (پیاپی 22) ):81-100. Available from: https://sid.ir/paper/201719/fa

    IEEE: کپی

    حسن خضری، و صغری ابراهیمی قوام، “بررسی نقش میانجی زورگویی و قربانی بودن در رابطه بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 10، no. 2 (پیاپی 22) ، pp. 81–100، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201719/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button