مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,297
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,308
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناسی ارزش های معماری ایرانی مؤثر بر طراحی هتل های تجاری از منظر گردشگران خارجی

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 197

چکیده

 در سال های اخیر شاهد رشد گردشگری تجاری هستیم که این موضوع نیازمند تأمین زیرساخت های محیطی به خصوص توسعه هتل های تجاری است. اما در معماری هتل های موجود کمتر به هویت ایرانی هتل در جذب گردشگر توجه شده است. این در حالی است که معماری سنتی ایران به عنوان یکی از با ارزش ترین میراث های فرهنگ جهانی, این قابلیت را دارد که در طراحی هتل های تجاری موردتوجه قرار گیرد تا موجب افزایش حضور گردشگران و تعاملات اقتصادی و فرهنگی شود. هدف از این پژوهش, معرفی ارزش های کالبدی معماری ایرانی در جهت هویت بخشی به محیط هتل های تجاری است. از روش کمی در این تحقیق استفاده شده است بدین ترتیب که در ابتدا برای یافتن ارزش های کالبدی معماری ایرانی, به مطالعه تحقیقات معتبر در این حوزه پرداخته شد. در مرحله بعد با همکاری پنج متخصص در حوزه معماری ایرانی, پرسشنامه ای با 29 مؤلفه و ضریب آلفای کرونباخ 86/0 در پنج بخش (کاربری, بافت شهری, ترکیب رنگ, مصالح و دوره های تاریخی) طراحی شد. از آنجایی که اطلاعات دقیقی در مورد جامعه آماری وجود نداشت, از روش تعیین حجم نمونه جامعه نامعلوم استفاده شد و در نهایت به منظور نگرش سنجی از گردشگران خارجی مقیم هتل های شهر تهران, 201 پرسشنامه توزیع و برای تحلیل آن از نرم افزار SPSS استفاده شد. تحلیل نتایج تحقیق نشان می دهد که به ترتیب نقوش هندسی (استفاده شده در مصالح و پوشش سقف), حس مکان و رنگ ارزش های هویت بخش معماری ایرانی از منظر گردشگران خارجی هستند. همچنین گردشگران به فضاهای رنگین با نقوش هندسی و با قرابت به ویژگی های کالبدی دوره های تاریخی قاجاریه, صفویه و هخامنشی گرایش دارند. بنابراین بهره گیری از ارزش های کالبدی منتخب گردشگران خارجی می تواند در طراحی محیط هتل های تجاری موردتوجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، آرزو، باقری، حسین، و ملایری، هومن. (1398). بازشناسی ارزش های معماری ایرانی مؤثر بر طراحی هتل های تجاری از منظر گردشگران خارجی. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29 )، 185-197. SID. https://sid.ir/paper/202505/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی آرزو، باقری حسین، ملایری هومن. بازشناسی ارزش های معماری ایرانی مؤثر بر طراحی هتل های تجاری از منظر گردشگران خارجی. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1398؛12(29 ):185-197. Available from: https://sid.ir/paper/202505/fa

    IEEE: کپی

    آرزو مرادی، حسین باقری، و هومن ملایری، “بازشناسی ارزش های معماری ایرانی مؤثر بر طراحی هتل های تجاری از منظر گردشگران خارجی،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 12، no. 29 ، pp. 185–197، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202505/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button