مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

972
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته دانشجو-معلمان؛ یک مطالعه آمیخته

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 144

چکیده

 دانشگاه و نظام آموزش عالی نقش حیاتی را در تربیت نیروی انسانی و تامین سرمایه انسانی ایفا می کند. دانشگاه فرهنگیان نیز به عنوان سازمانی نو پا و هدفمند در راستای تحقق برنامه راهبردی خود در افق چشم انداز 1404 خود به جذب و تربیت دانشجو معلمان اهتمام ورزید. هدف پژوهش حاضر, واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان برحسب تجارب زیسته دانشجو-معلمان است و در قالب یک طرح آمیخته انجام گرفته است. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. دامنه پژوهش شامل کلیه دانشجو-معلمان پردیس های دخترانه و پسرانه سنندج هستند که بر اساس آمار منتشر شده توسط دانشگاه, 1425 نفر هستند. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه­ گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب, 20 نفراز دانشجو-معلمان (از دو پردیس فرهنگیان سنندج) طبق شیوه نمونه­ گیری هدفمند (نمونه گیری نظری) تا آنجا که اشباع نظری صورت گرفت, انتخاب شدند و ابزارگردآوری یافته­ ها هم مصاحبه بود. همچنین جامعة آماری در بخش کمّی نیز, تمامی دانشجو-معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهر سنندج بودند که در سال تحصیلی 96-95, مشغول به تحصیل بوده, که براساس فرمول کوکران تعداد 458 دانشجو (160 دانشجوی دختر و 298 دانشجوی پسر) به عنوان حجم نمونه و روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسش نامة محقق ساخته (متشکل از 7 قسمت) است که بر اساس یافته های بخش کیفی و ادبیات موضوع طراحی شد. جهت تحلیل داده­ ها نیز از آزمون­ های فریدمن و t دو گروه مستقل بهره گرفته شد. براساس نتایج حاصل شده در بخش کیفی, وضعیت آسیب­ پذیری دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو-معلمان, در هفت طبقة توصیفی گنجانده شده که عبارتند از: 1-وضعیت آموزشی 2-کارکرد پژوهشی 3-پتانسیل­ های نیروی انسانی 4-حوزة فضا و تجهیزات 5-حوزة مالی و اداری 6-برنامة درسی و سرفصل­ ها 7-سازوکارهای ورودی, فرایندی و خروجی. نتایج بخش کمّی پژوهش نیز نشان داد که از دیدگاه دانشجو-معلمان ترتیب اولویتی آسیب­ زای دانشگاه فرهنگیان به ترتیب عبارت بودند از: 1-برنامه درسی و سرفصل ها 2-کارکرد پژوهشی 3-سازوکارهای ورودی, فرایندی و خروجی 4-فضا و تجهیزات 5-وضعیت آموزشی 6-حوزة اداری و مالی و 7-ظرفیت­ های نیروی انسانی. همچنین براساس رشته تحصیلی اولویت­ ­ بندی ابعاد آسیب­ پذیر دانشگاه فرهنگیان در بعد اول یکی بوده که به ترتیب عبارتند از برنامه درسی و سرفصل­ ها, بعد کارکرد پژوهشی و بعد سازوکارهای ورودی, فرایندی و خروجی. بین وضعیت ابعاد آسیب­ زای دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجو-معلمان پسر و دختر نیز تفاوتی وجود ندارد. لذا مسئولان و متولیان این دانشگاه نوپا با برنامه­ ریزی دقیق و تخصیص منابع و اعتبارات مالی لازم در جهت اعتلا و ارتقای رسالت ها و اهداف این نهاد مهم آموزشی, تربیتی تلاش نمایند تا شاهد تحقق اهداف راهبردی دانشگاه فرهنگیان باشیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، جمال، ساعدموچشی، لطف اله، و عبدی، آرش. (1397). واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته دانشجو-معلمان؛ یک مطالعه آمیخته. پژوهش های برنامه درسی، 8(2 (پیاپی16) )، 98-144. SID. https://sid.ir/paper/202781/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی جمال، ساعدموچشی لطف اله، عبدی آرش. واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته دانشجو-معلمان؛ یک مطالعه آمیخته. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی16) ):98-144. Available from: https://sid.ir/paper/202781/fa

    IEEE: کپی

    جمال سلیمی، لطف اله ساعدموچشی، و آرش عبدی، “واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان بر حسب تجارب زیسته دانشجو-معلمان؛ یک مطالعه آمیخته،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 8، no. 2 (پیاپی16) ، pp. 98–144، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202781/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا