مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

988
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 134

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش و ارائه مدل مناسب انجام شده است. جهت تحقق اهداف فوق, ابتدا با بررسی و پیشینه پژوهش در ایران و جهان, 142 مولفه (مواردی که آموزش عالی می تواند در اقتصاد دانش نقش داشته باشد) استخراج شد. سپس برای تعیین مولفه های نهایی, پرسشنامه ای مشمتل بر 142 گویه تنظیم و بعد از تایید روایی (قضاوت خبرگان) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) بین یک نمونه 15 نفری از صاحب نظران و متخصصان میان رشته ای (اقتصاد دانش و آموزش عالی), انتخاب شده به صورت تصادفی توزیع شد و داده های حاصل از آن با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (نظیر فراوانی و درصد) و تجزیه و تحلیل آماری چندمتغیره از طریق انگاره نگاری تجزیه و تحلیل گردید و مولفه های اصلی جهت تدوین چارچوب ادراکی و تهیه مدل مناسب پژوهش خوشه بندی شد. نتایج نشان داد آموزش عالی از طریق ده مولفه اصلی به شرح زیر می تواند در اقتصاد دانش موثر باشد. (کارآفرینی و نوآوری های تکنولوژیکی, تشکیل و تقویت سرمایه فکری و انسانی, همکاری های بین دانشگاه و صنعت, مدیریت دانش, سیاستگذاری و برنامه ریزی استراتژیک, زیرساخت های سرمایه ای, زیربنایی و توسعه ای, مدیریت اطلاعات, زیرساخت الکترونیکی, تحول فکری, نهادی و ساختاری, نظام حقوقی و قانونی حامی و مشوق دارایی های فکری). سپس از طریق اجرای تکنیک مدلسازی پویا (نرم افزار Stella) چارچوب ادراکی مدل مشتمل بر 10 مولفه و زیرمولفه های آن تشکیل شد. در نهایت مدل پیشنهادی پژوهش در چهار بخش (فلسفه و هدف, مبانی نظری, چارچوب ادراکی, و مراجل اجرا و مهندسی مجدد) تدوین گردید.نتایج حاصل از تکینک های علی (گاما), نرم افزار Lisrel 8.52 و تکنیک مدلسازی پویا (Stella) جهت برازش مدل با 0.0028=X2 و PD=0.8678 (ضریب تبیین پدیده) و مقدار RMSR=0 حاکی از تناسب بالای مدل می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، پریوش، و احمدی، امینه. (1389). بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 21(87)، 113-134. SID. https://sid.ir/paper/204127/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری پریوش، احمدی امینه. بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)[Internet]. 1389؛21(87):113-134. Available from: https://sid.ir/paper/204127/fa

    IEEE: کپی

    پریوش جعفری، و امینه احمدی، “بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب،” آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، vol. 21، no. 87، pp. 113–134، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204127/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button