مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,364
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی وصال بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 218

چکیده

 هدف از اجرای این پژوهش سنجش تاثیر کتاب درمانی بر کاهش نشانگان های درون سازی و برون سازی شده کودکان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی وصال بیرجند در نیمسال تحصیلی دوم سال 1388-1389 می باشد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان ناشنوای گروه سنی «ب» این مدرسه بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه رفتاری کودک و گزارش معلم بود که بر پایه آزمون روان شناسی آشنباخ تنظیم شد. در آغاز, این سیاهه ها درباره هر یک از آزمودنی ها توسط والدین و معلم آنها تکمیل شد, سپس فرایند کتاب درمانی با استفاده از کتاب های برگزیده برای گروه سنی «ب» همراه با لوح های فشرده زبان اشاره این کتاب ها, در هفت جلسه اجرا شد و پس از آن پس آزمون نیز توسط والدین و معلمان کامل شد. نتیجه پیش آزمون ها و پس آزمون ها توسط پژوهشگران با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار اس. پی. اس. اس و رسم نیمرخ های مربوط به هر آزمودنی در پیش آزمون و پس آزمون با نرم افزار اکسل مقایسه شد. نتیجه به دست آمده نشان داد کتاب درمانی با استفاده از کتاب های برگزیده مناسب برای کودکان بر کاهش نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده و همچنین بر کاهش مشکل های اجتماعی و توجه و تفکر اثرگذار بود. نشانگان های درونی سازی شده شامل مشکل های اضطراب / افسردگی, گوشه گیری / افسردگی و شکایت های جسمانی و نشانگان های برونی سازی شده که شامل رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه می باشند. کتاب درمانی به کاهش مشکل های رفتاری و اجتماعی این دانش آموزان نیز انجامید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوکاریزی، محسن، و عالم زاده، سمیه. (1390). تاثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی وصال بیرجند. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 1(1)، 197-218. SID. https://sid.ir/paper/204995/fa

    Vancouver: کپی

    نوکاریزی محسن، عالم زاده سمیه. تاثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی وصال بیرجند. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1390؛1(1):197-218. Available from: https://sid.ir/paper/204995/fa

    IEEE: کپی

    محسن نوکاریزی، و سمیه عالم زاده، “تاثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی وصال بیرجند،” پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 1، no. 1، pp. 197–218، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/204995/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button