Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

494
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان تطابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز با مولفه های سازمان های یاد گیرنده از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه: سازمان های یادگیرنده پدیده های نوینی هستند که با شروع دهه 90 میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمان هایی شرایط, نظریه ها و تغییر در محیط سازمانی قبل از دهه مذکور بوده است. در این تحقیق دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه میزان تطابق دانشگاه مذکور با مولفه های سازمان های یاد گیرنده بررسی شد.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی و مقطعی است. جامعه مورد پژوهش را 448 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تشکیل دادند. بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه 80 نفر بعنوان نمونه بر اساس روش طبقه ای - تصادفی انتخاب شدند به گونه ای که هر دانشکده یک طبقه فرض شد و بر اساس روش نمونه گیری وزن داده شده به نسبت جمعیت اعضای هیات علمی از هر دانشکده به صورت تصادفی نمونه ها انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه معتبر (وزارت بهداشت و درمان) که پایایی آن نیز به اثبات رسید بر اساس پنج ویژگی جامع سازمان یادگیرنده (فرهنگ سازمانی, مدیریت و رهبری, منابع انسانی, ساختار و فن آوری اطلاعات و ارتباطات) گردآوری و با نرم افزار آماری مناسب(SPSS11.5) توسط آزمون های مناسب مانند کای اسکوور و ضریب همبستگی تحلیل شدند.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که وضعیت میزان تطابق دانشگاه مذکور با سازمان های یاد گیرنده از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه از نظر مولفه مدیریت منابع انسانی (متوسط), مدیریت و رهبری (متوسط), وضعیت ساختاری (متوسط), وضعیت فرهنگ سازمانی (متوسط), وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (کم) می باشد. بر اساس نتایج, به طور کلی به ترتیب 8/78 درصد اعضا میزان تطابق دانشگاه را با سازمان های یادگیرنده در حد متوسط, 3/16 درصد در حد پایین و 5 درصد در حد بالا ارزیابی کردند. همچنین بر اساس آزمون های آماری بین متغیرهای جنس, حوزه رشته تحصیلی, وضعیت استخدام افراد و دیدگاه آنها در زمینه وضعیت تطابق دانشگاه با مولفه های سازمان یادگیرنده ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P<0.05).نتیجه گیری: بر اساس مطالعه حاضر میزان تطابق دانشگاه در بعد فن آوری اطلاعات و ارتباطات کم و در سایر ابعاد, متوسط ارزیابی شد. بنابراین دانشگاه ها برای دستیابی به اهداف سازمانی و اجتماعی خود نیازمند بکارگیری, تقویت و توسعه همه مولفه های پنج گانه سازمان های یادگیرنده هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ترابی، امین، بیرجندی، مهدی، و یوسف وند، حدیث. (1389). میزان تطابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز با مولفه های سازمان های یاد گیرنده از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه. علوم بهداشتی جندی شاپور (JENTASHAPIR JOURNAL OF HEALTH SCIENCES)، 2(2)، 34-43. SID. https://sid.ir/paper/205301/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی امین، بیرجندی مهدی، یوسف وند حدیث. میزان تطابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز با مولفه های سازمان های یاد گیرنده از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه. علوم بهداشتی جندی شاپور (JENTASHAPIR JOURNAL OF HEALTH SCIENCES)[Internet]. 1389؛2(2):34-43. Available from: https://sid.ir/paper/205301/fa

    IEEE: کپی

    امین ترابی، مهدی بیرجندی، و حدیث یوسف وند، “میزان تطابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز با مولفه های سازمان های یاد گیرنده از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه،” علوم بهداشتی جندی شاپور (JENTASHAPIR JOURNAL OF HEALTH SCIENCES)، vol. 2، no. 2، pp. 34–43، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205301/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا