مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 301 | صفحه پایان 309

چکیده

 زمینه و هدف: مولتیپل اسکلروزیس, از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی مرکزی است که به دلایلی از جمله بروز در سنین جوانی و نداشتن درمان قطعی, باعث افسردگی می شود و با ناتوانی و عود بیماری همراه است؛ مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش گروه همتا بر افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس, در سال 1390 انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی, پس از نمونه گیری به روش غیرتصادفی, نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. ابتدا برای افراد گروه همتا پنج جلسه آموزشی برگزار شد. پس از آماده کردن این گروه, در مرحله بعد, شش جلسه آموزشی توسط افراد گروه همتا برای گروه آزمون, در طول دو ماه برگزار گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه اطلاعات فردی, پرسشنامه DASS 21 و فرم های بازنگری خودگزارش دهی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو, تی زوجی و تی مستقل در سطح معنی داری P<0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: آزمون تی مستقل, اختلاف آماری معنی داری در نمره افسردگی بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله نشان نداد؛ در حالی که همین آزمون, در دو گروه, پس از اجرای مداخله اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (P=0.002), آزمون تی زوجی نیز اختلاف آماری معنی داری در زمینه کاهش افسردگی بیماران گروه آزمون, پس از مداخله نشان داد (P=0.001)؛ در حالی که در نمره افسردگی بیماران گروه شاهد, اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد.نتیجه گیری: برنامه آموزش گروه همتا, باعث کاهش افسردگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس شد؛ بنابراین بکارگیری این برنامه آموزشی, به عنوان یک روش موثر و مقرون به صرفه توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، علی، محمدخان کرمانشاهی، سیما، و معماریان، ربابه. (1391). تاثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مراقبت های نوین، 9(4 (پیاپی 36))، 301-309. SID. https://sid.ir/paper/205965/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی علی، محمدخان کرمانشاهی سیما، معماریان ربابه. تاثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مراقبت های نوین[Internet]. 1391؛9(4 (پیاپی 36)):301-309. Available from: https://sid.ir/paper/205965/fa

    IEEE: کپی

    علی دهقانی، سیما محمدخان کرمانشاهی، و ربابه معماریان، “تاثیر اجرای برنامه آموزشی طراحی شده توسط گروه همتا بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس،” مراقبت های نوین، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36)، pp. 301–309، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205965/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button