Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,285
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,217
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیرجند در سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 148

چکیده

 زمینه و هدف: شناخت عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است, از جمله عزت نفس که نقش مهمی در سلامت روان داشته و پایین بودن آن تاثیر بازدارنده ای بر عملکرد تحصیلی دارد. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین ارتباط افسردگی و عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در بیرجند می باشد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی, با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای, 596 دانش آموز دبیرستانی بیرجند پرسشنامه های عزت نفس Rosenberg و افسردگی Beck با ضریب پایایی 0.73 و 0.85 را تکمیل کردند. معدل بالای 15 (میانگین نوبت اول و دوم) پیشرفت تحصیلی خوب در نظر گرفته شد. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری Chi-square, Mann Whitney, Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی Spearman و در سطح 0.05=a آنالیز شد.یافته ها: نمونه ها 596 دانش آموز با میانگین سنی16.1±1.1  سال, مشتمل بر 284 نفر معادل 47.7% مونث و 312 نفر برابر با 52.3% مذکر بودند. میانگین نمره افسردگی دانش آموزان16.7±8.1  و نمره عزت نفس 2.1±4.7 بود. 61.2% دانش آموزان معدل 15 و بالاتر داشتند. میزان افسردگی و عزت نفس بر حسب پیشرفت تحصیلی دارای تفاوت معنی داری بود ولی بر حسب سن, تحصیلات و شغل والدین تفاوت معنی دار نداشت.نتیجه گیری: عزت نفس بالا نقش محافظتی در برابر افسردگی داشته و منجر به بهبود عملکرد تحصیلی می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزاعی، طیبه، شریف زاده، غلامرضا، اکبرنیا، مرضیه سادات، پیری، مهران، و قنبرزاده، ناهید. (1392). ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیرجند در سال 1391. مراقبت های نوین، 10(2)، 141-148. SID. https://sid.ir/paper/205973/fa

    Vancouver: کپی

    خزاعی طیبه، شریف زاده غلامرضا، اکبرنیا مرضیه سادات، پیری مهران، قنبرزاده ناهید. ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیرجند در سال 1391. مراقبت های نوین[Internet]. 1392؛10(2):141-148. Available from: https://sid.ir/paper/205973/fa

    IEEE: کپی

    طیبه خزاعی، غلامرضا شریف زاده، مرضیه سادات اکبرنیا، مهران پیری، و ناهید قنبرزاده، “ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیرجند در سال 1391،” مراقبت های نوین، vol. 10، no. 2، pp. 141–148، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205973/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا