مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل آموزشی برای عملکرد تحصیلی مبتنی بر هوش چندگانه با واسطه گری خودپنداره و عزت نفس: یک الگوی ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 4 | صفحه پایان 15

چکیده

 پژوهش حاضر اجمالا با هدف تدوین مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری همه دانش آموزان پسر دبستانی پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93-1392 بودند. نمونه شامل 359 دانش آموز که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مقیاس عزت نفس (روزنبرگ, 1965), آزمون خودپنداره (تنسی, 1964) و مقیاس سنجش هوش های چندگانه (عابدی, 1387) بود. معیار عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند, مسیرهای مستقیم هوش درون فردی, هوش موسیقایی, هوش منطقی ـ ریاضی, خودپنداره و عزت نفس با عملکرد تحصیلی معنی دار است. مسیرهای مستقیم هوش طبیعت گرا, هوش درون فردی, هوش میان فردی, هوش موسیقایی, هوش فضایی, هوش زبانی و خودپنداره با عزت نفس معنی دار است. اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش درون فردی بر عملکرد تحصیلی و عزت نفس معنادار بود (به ترتیب P=0.003,  P=0.02و P=0.04, P=0.001). اثر مستقیم هوش درون فردی بر خودپنداره نیز معنادار بود (P=0.001). این اطلاعات می تواند برای طراحی برنامه های آموزشی بر مبنای هوش چندگانه و به منظور بالا بردن عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی نژاد، محمدرضا، کجباف، محمدباقر، مظاهری، محمدمهدی، طالبی، هوشنگ، و عابدی، احمد. (1395). تدوین مدل آموزشی برای عملکرد تحصیلی مبتنی بر هوش چندگانه با واسطه گری خودپنداره و عزت نفس: یک الگوی ساختاری. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(1 (پیاپی 63))، 4-15. SID. https://sid.ir/paper/163589/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی نژاد محمدرضا، کجباف محمدباقر، مظاهری محمدمهدی، طالبی هوشنگ، عابدی احمد. تدوین مدل آموزشی برای عملکرد تحصیلی مبتنی بر هوش چندگانه با واسطه گری خودپنداره و عزت نفس: یک الگوی ساختاری. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛17(1 (پیاپی 63)):4-15. Available from: https://sid.ir/paper/163589/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا ربیعی نژاد، محمدباقر کجباف، محمدمهدی مظاهری، هوشنگ طالبی، و احمد عابدی، “تدوین مدل آموزشی برای عملکرد تحصیلی مبتنی بر هوش چندگانه با واسطه گری خودپنداره و عزت نفس: یک الگوی ساختاری،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 17، no. 1 (پیاپی 63)، pp. 4–15، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163589/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button