مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,009
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی نحوه تجویز دارو، پیگیری و ارجاع در کودکان زیر پنج سال توسط بهورزان شهرستان ری و عوامل موثر بر آن (1381)

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 168

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به اینکه کودکان زیر پنج سال جزو گروه های آسیب پذیر جامعه هستند و داشتن سلامتی کامل و عدم اختلال در رشد و نمو آنان, پایه گذار سلامتی در سنین نوجوانی, جوانی, میان سالی و سالمندی می باشد, بدیهی است که توجه بیشتر به این گروه سنی هم از نظر تجویز داروها در هنگام بیماری و هم به لحاظ مراقبت و پیشگیری حایز اهمیت است.مواد و روش ها: در این مطالعه 28 خانه بهداشت, پرونده خانوار 589 کودک بیمار مراجعه کننده و 55 بهورز در خصوص نحوه تجویز دارو, پیگیری ها و ارجاعات انجام شده توسط بهورزان مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری داده ها از دو فرم پرسشنامه استفاده شد. در فرم اول تجویز داروهایی که برای کودکان کمتر از پنج سال انجام شده بود و در فرم دوم اطلاعات مربوط به وضعیت جمعیت شناختی بهورزان شاغل در خانه های بهداشت جمع آوری گردید. از آنجا که در تعداد زیادی از خانه ها بیش از یک بهورز فعالیت دارند و مشخص نیست که کدام بهورز برای هر کودک دارو تجویز نموده است, بنابراین برای بررسی دقیق متغیرهای مربوط به بهورزان از میانگین سن, سابقه کار و ادغام بعضی از کدهای مربوط به وضعیت تحصیلی بهورزان استفاده گردید. متغیرهای مربوط به نحوه تجویز دارو از قبیل مقدار, مدت زمان مصرف, طول مدت درمان و فواصل زمانی مصرف مورد سنجش قرار گرفت.یافته ها: فواصل زمانی داروی تجویز شده در 73.2 درصد موارد و طول مدت زمان در 84.1 درصد موارد مناسب انتخاب شده بود. در مواردی که بر مبنای آموزش های بهورزی پیگیری بیمار توسط بهورز ضرورت داشته, پیگیری ضروری و مناسب در 50.5 درصد موارد انجام نشده بود.بحث: هر چند نسبت به سایر مطالعات تجویز قابل قبول و منطقی بیشتر بود, ولی در مجموع روال تجویز داروها و استفاده از آن ها با وضعیت رضایت بخش فاصله زیادی نشان می دهد؛ لذا آموزش های لازم در مورد بیماری هایی که باید مورد پیگیری واقع شوند, سبب ارتقای توانایی های بهورزان و ایجاد تاثیرات مثبت در مراقبت از کودکان می شود. از محدودیت های مهم این پژوهش عدم ثبت چگونگی تجویز دارو توسط بهورزان در تعداد قابل ملاحظه ای از پرونده ها بود. مسوولین امور دارویی شهرستان ها باید کنترل بیشتری بر نحوه تجویز دارو توسط بهورزان اعمال نمایند و گاهی اوقات همراه با گروه آموزشگاه بهورزی از خانه های بهداشت بازدید به عمل آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مصلح، افسانه، و رضایی، منصور. (1386). ارزیابی نحوه تجویز دارو, پیگیری و ارجاع در کودکان زیر پنج سال توسط بهورزان شهرستان ری و عوامل موثر بر آن (1381). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 11(2 (پیاپی 33))، 157-168. SID. https://sid.ir/paper/20667/fa

    Vancouver: کپی

    مصلح افسانه، رضایی منصور. ارزیابی نحوه تجویز دارو, پیگیری و ارجاع در کودکان زیر پنج سال توسط بهورزان شهرستان ری و عوامل موثر بر آن (1381). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1386؛11(2 (پیاپی 33)):157-168. Available from: https://sid.ir/paper/20667/fa

    IEEE: کپی

    افسانه مصلح، و منصور رضایی، “ارزیابی نحوه تجویز دارو, پیگیری و ارجاع در کودکان زیر پنج سال توسط بهورزان شهرستان ری و عوامل موثر بر آن (1381)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 33)، pp. 157–168، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا