مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,272
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت تصادفات خیابانی شهر کرمانشاه در سال 1377

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 54

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از علل مرگ و میر در جهان تصادف می باشد که به صدر درجه بندی علل مرگ و میر رسیده است و با توجه به افزایش بیش از حد انتظار وسایط نقلیه در کرمانشاه در یک دوره 26 ساله و همچنین تصادفات ناشی از عدم التزام رانندگان به اجرای اصول و ضوابط رانندگی، محققان را به مطالعه حاضر با هدف ترسیم سیمای تصادفات وسایط نقلیه درشهر کرمانشاه در سال 1377 رهنمون ساخت.مواد و روش ها: روش مطالعه به صورت توصیفی است که با استفاده از سوابق موجود در اداره راهنمایی و رانندگی و پرونده های موجود در سازمان پزشکی قانونی کرمانشاه صورت گرفت متغیرهای سن، جنس، نوع تصادف، زمان، روز، فصل، علت تامه تصادف، عامل موثر در تصادف، جرح، فوت و سن مجروحان مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: تعداد کل تصادفات 2334 مورد بود که به چهار نوع تصادف تقسیم بندی شدند. تصادفات جرحی و فوتی طبق سوابق راهنمایی و رانندگی 2/11% موارد را تشکیل می دادند. 7/99% رانندگان تصادف کرده مذکر بودند. بیشتر رانندگان تصادف کرده در محدوده سنی 40-20 سال (9/57% ) بودند. بیشترین تصادفات در ساعات قبل از ظهر (12-11 ) و سپس ساعات عصر (18-16) اتفاق افتاده بود. روزهای شنبه (31/% 17) و پنجشنبه (37/16%) بیشترین آمار تصادف را داشتند. بیشترین تصادفات مربوط به وسایط نقلیه سواری (4/52%)  بوده است. بیشترین علت تامه تصادفات عدم رعایت حق تقدم (31.4%) بود. متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری 114 نفر بودند که از این تعداد 99 نفر مذکر و 15 نفر مونـــث بودند. بحث: بیشترین علت تامه تصادف، عدم رعایت حق تقدم تشخیص داده شده، لذا می توان استنباط نمود که دلیل عمده تصادفات نقص رفتاری رانندگان می باشد. سن بیشتر افراد تصادف کرده در محدوده 40-20 سال بوده که سن فعال جامعه می باشد و بخشی از نیروی مولد جامعه را تشکیل می دهند و بر اثر تصادف دچار خسارات جانی، مالی و از کارافتادگی معلولیت و در مواردی حتی از بین رفتن نخبه ها در جامعه می گردند. آموزش های فرهنگی و اجتماعی در کاهش تصادف های ترافیکی می تواند بسیار حایز اهمیت باشد؛ لذا با توجه به نقش رسانه های همگانی، پیشنهاد می شود که اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی و راه های جلوگیری از سوانح و تصادف های ترافیکی توسط این رسانه ها آموزش داده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

الماسی، علی، و هاشمیان، امیرحسین. (1381). وضعیت تصادفات خیابانی شهر کرمانشاه در سال 1377. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 6(1 (پیاپی 12))، 47-54. SID. https://sid.ir/paper/20674/fa

Vancouver: کپی

الماسی علی، هاشمیان امیرحسین. وضعیت تصادفات خیابانی شهر کرمانشاه در سال 1377. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1381؛6(1 (پیاپی 12)):47-54. Available from: https://sid.ir/paper/20674/fa

IEEE: کپی

علی الماسی، و امیرحسین هاشمیان، “وضعیت تصادفات خیابانی شهر کرمانشاه در سال 1377،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 6، no. 1 (پیاپی 12)، pp. 47–54، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20674/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا