Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

610
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه عدم تعادل تلاش-پاداش و اندازه گیری استرس در بافت تحصیلی: ساخت و رواسازی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S)

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 83

چکیده

 مقدمه تاکنون به طور خاص به تاثیرات استرس زای ادراک دانشجو از عدم تعادل تلاش– پاداش در بافت تحصیل, توجه نشده است. هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S) بود. روش بررسی نمونه ای شامل سیصد و هفتاد نفر دانشجوی دختر در دامنه سنی 19 تا 35 سال (91/1 ± 37/21) از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از دانشگاه مازندران انتخاب شدند و نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S), نسخه دانشجویی سیاهه فرسودگی تحصیلی اولدنبرگ (OLBI-S) و مقیاس عدالت آموزشی را تکمیل کردند. نتایج یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) روی انبار اولیه سوالات, پنج عامل تلاش, عزت, امنیت, ارتقاء و فراتعهد (در مجموع 29 گویه) را برای نسخه دانشجویی ERIQ-S نشان داد که %79/60 واریانس سازه عدم تعادل تلاش-پاداش را تبیین نمود. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) نشان داد که الگوی ERIQ-S برازش مناسبی با داده ها داشتند. روایی سازه ی ERIQ-S از طریق محاسبه ضرایب همبستگی بین زیرمقیاس ها و نمره کل آن نیز مورد تایید قرار گرفت. روایی همگرا و واگرای ERIQ-S از طریق بررسی ضرایب همبستگی نمرات حاصل از آن با نمرات فرسودگی تحصیلی, عدالت آموزشی و بی عدالتی آموزشی در نمونه ای یکصد نفری و جدا از نمونه ی اصلی پژوهش بررسی شد و نتایج, مطابق انتظار و معنی دار بود. همسانی درونی به دست آمده قابل قبول بود (آلفای کرونباخ = 70/0 تا 88/0). اعتبار باز-آزمایی ERIQ-S, 83/0 به دست آمد. نتیجه گیری می توان گفت ERIQ-S واجد ویژگی های روانسنجی مناسبی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لرکی، منا، غفاری، مجید، و باعزت، فرشته. (1397). نظریه عدم تعادل تلاش-پاداش و اندازه گیری استرس در بافت تحصیلی: ساخت و رواسازی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S). طب کار، 10(2 )، 72-83. SID. https://sid.ir/paper/206954/fa

    Vancouver: کپی

    لرکی منا، غفاری مجید، باعزت فرشته. نظریه عدم تعادل تلاش-پاداش و اندازه گیری استرس در بافت تحصیلی: ساخت و رواسازی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S). طب کار[Internet]. 1397؛10(2 ):72-83. Available from: https://sid.ir/paper/206954/fa

    IEEE: کپی

    منا لرکی، مجید غفاری، و فرشته باعزت، “نظریه عدم تعادل تلاش-پاداش و اندازه گیری استرس در بافت تحصیلی: ساخت و رواسازی نسخه دانشجویی پرسشنامه عدم تعادل تلاش-پاداش (ERIQ-S)،” طب کار، vol. 10، no. 2 ، pp. 72–83، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/206954/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا