مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,090
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در فیلم های پر فروش دهه هشتاد سینمای ایران

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 53

چکیده

 این تحقیق با هدف بررسی گرایش های مختلف در بازنمایی ارزش های اخلاقی در فیلم های پرفروش دهه هشتاد سینمای ایران انجام گرفته است. تحقیق از دو روش تحلیل محتوای کیفی و کمی بهره گرفته است و 5 ارزش اجتماعی صداقت, ادب و احترام, یاریگری و تعاون و ارتباط با خدا و حجب و حیا در فیلم های جامعه نمونه کدگذاری شده است.جامعه آماری تمام فیلم های پرفروش دهه 80 سینمای ایران است. حجم نمونه 20 فیلم پرفروش این دهه است که به روش هدفمند انتخاب شده اند. جامعه آماری به این دلیل انتخاب شده که قرار است گرایش های اخلاقی در فیلم های عامه پسند سنجیده شود تا مشخص شود فیلم هایی که مردم به آنها در ده سال اخیر اقبال داشته اند از نظر جهت گیری اخلاقی در چه وضعیتی بوده اند.در مجموع با بررسی تمامی صحنه های فیلم 2028 کنش کدگذاری شده است که از این میان 951 کنش اخلاقی بوده اند و 1077 کنش غیر اخلاقی. پژوهش حاضر در چارچوب برخی از مهم ترین نظریه های ارتباطی از جمله نظریه بازنمایی (استوارت هال) و نظریه صنعت فرهنگ (آدورنو) شکل گرفته است.این پژوهش چنین نتیجه می گیرد که بیشترین ارزش اخلاقی بازنمایی شده در فیلم ها ارزش تعاون و محبت و یاریگری است و در زمینه سایر ارزش ها همچون ادب و احترام, صداقت, ارتباط با خدا و حجب و حیا گرایش های کمتری در بین فیلم ها دیده می شود. در 30 درصد آثار مورد بررسی شخصیت های منفی و باگرایش های اخلاقی پایین یا رستگار و عاقبت بخیر می شوند و یا سرنوشت شان در پایان مشخص نیست که این نکته موجب جهت گیری منفی فیلم به سمت ارزش های اخلاقی می شود. در 45 درصد فیلم های مورد بررسی حداقل در یک حوزه ارزشی (صداقت, تعاون, ادب و احترام, ارتباط با خدا و حجب و حیا) جهت گیری غیر اخلاقی در فیلم دیده می شود. همچنین 50 درصد فیلم های مورد بررسی برآیند جهت گیری اخلاقی شان مثبت است و در 50 درصد دیگر برآیند جهت گیری صفر یا منفی می باشد. به نظر می رسد در برخی فیلم ها کارگردان ها از کنش های غیراخلاقی صرفا جهت جذابیت بخشی به قهرمان داستان استفاده کرده اند و شخصیت هایی خلق کرده اند که نقشی در پیشبرد داستان ندارند. در بین فیلم های مورد بررسی فیلم من ترانه 15 سال دارم در هر 5 حوزه مورد بررسی برترین فیلم اخلاقی محسوب می شود و عملکرد موفقی در همه موضوعات تحقیق داشته است. دو فیلم چارچنگولی و پوپک و مش ماشاءالله نیز در سه حوزه جهت گیری اخلاقی منفی داشته اند و در پایین ترین رده جدول گرایش های اخلاقی قرار می گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میرفخرایی، تژا، و رحیم زاده، احسان. (1391). بازنمایی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در فیلم های پر فروش دهه هشتاد سینمای ایران. فرهنگ ارتباطات، 2(6)، 23-53. SID. https://sid.ir/paper/207200/fa

    Vancouver: کپی

    میرفخرایی تژا، رحیم زاده احسان. بازنمایی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در فیلم های پر فروش دهه هشتاد سینمای ایران. فرهنگ ارتباطات[Internet]. 1391؛2(6):23-53. Available from: https://sid.ir/paper/207200/fa

    IEEE: کپی

    تژا میرفخرایی، و احسان رحیم زاده، “بازنمایی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در فیلم های پر فروش دهه هشتاد سینمای ایران،” فرهنگ ارتباطات، vol. 2، no. 6، pp. 23–53، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207200/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button