مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394

صفحات

 صفحه شروع 319 | صفحه پایان 329

چکیده

 مقدمه: خلاقیت مولفه اساسی عملکرد پرستاری است. نارسایی در ترغیب پرستاران به خلاقیت می تواند از توسعه نوآوری در دانش و عملکرد آنان ممانعت کند؛ لذا کشف روش های توسعه آن در آموزش پرستاری اهمیت دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394 انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی-مقطعی از طریق نمونه گیری آسان روی کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری (172 نفر) و کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه (42 نفر) انجام شد. آزمون خلاقیت عابدی مشتمل بر 60 سوال در 4 زیر مقیاس سیالی, بسط, ابتکار, انعطاف پذیری توسط دانشجویان تکمیل شد. ثبات درونی آزمون خلاقیت با آلفای کرونباخ ارزیابی گردید (83/0=r). داده ها با نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد 5/64%(138 نفر) آنان دختر و 5/35% (76 نفر) پسر بودند. میانگین نمره خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 52/13± 93/129 و 19/12± 00/135 بود. آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین نمره کل خلاقیت دو گروه نشان داد (05/0p<)؛ همان آزمون تفاوت معنادار در زیر مقیاس انعطاف پذیری همراه با میانگین نمره بالاتر در دانشجویان کارشناسی ارشد نشان داد (05/0p<). نتیجه گیری: ازآنجاکه تفکر خلاق, تعامل شبیه سازی شده با محیط است برای کم کردن فاصله از سطح مطلوب خلاقیت در دانشگاه ها باید محیط های آموزشی حمایت کننده ای را خلق نمود. پیشنهاد می گردد اساتید از فنون ویژه بالا بردن سطح آفرینندگی دانشجویان مانند بارش مغزی, مهارت های پژوهشی, یادگیری اکتشافی, شیوه مطالعه آفریننده و. . . استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدایاریان، مهسا، سلیمی، طاهره، نصیریانی، خدیجه، و جوادی، سمانه السادات. (1395). مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(4 )، 319-329. SID. https://sid.ir/paper/208281/fa

    Vancouver: کپی

    خدایاریان مهسا، سلیمی طاهره، نصیریانی خدیجه، جوادی سمانه السادات. مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1395؛11(4 ):319-329. Available from: https://sid.ir/paper/208281/fa

    IEEE: کپی

    مهسا خدایاریان، طاهره سلیمی، خدیجه نصیریانی، و سمانه السادات جوادی، “مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 11، no. 4 ، pp. 319–329، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208281/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button