Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,724
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه رابطه مهارت خودمختاری با کیفیت زندگی در دانش آموزان پسر با آسیب های شنوایی و عادی مقطع راهنمایی شهر تهران سال تحصیلی 88-89

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 72

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رابطه میان ابعاد دو متغیر مهارت خودمختاری (آگاهی از خود- قدرت انتخاب) و کیفیت زندگی (رضایتمندی, کفایت, استقلال و یکپارچگی اجتماعی) در دو گروه از دانش آموزان پسر دارای آسیب شنوایی و دانش آموزان عادی دوره راهنمایی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر با آسیب شنوایی و عادی دوره راهنمایی هستند که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس تهران مشغول به تحصیل هستند. نمونه آماری, حجم آن و چگونگی گزینش آن: نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس بوده است که شامل 18 دانش آموز پسر با آسیب شنوایی و 15 دانش آموز عادی می باشد و آنان را به لحاظ ویژگی هایی مانند سن, هوش و طبقه اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر همتا شده اند. روش جمع آوری داده ها و ابزارهای آن: ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو مقیاس خودمختاری (SDS) و همچنین پرسشنامه کیفیت زندگی (QOL) که در سال 1992 توسط اسکالاک و کیت تهیه شده است, می باشد. محقق ابتدا این دو پرسشنامه را بر روی دو گروه اجرا کرده و سپس به جمع آوری اطلاعات پرداخته است, روش آماری: اطلاعات به دست آمده بر اساس این دو پرسشنامه در این دو گروه با آزمون z فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده تنها در میزان همبستگی بین دو بعد قدرت انتخاب و استقلال بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و در میزان همبستگی بین سایر ابعاد در دو گروه تفاوت معناداری یافته نشد. پیشنهاد: بر این اساس پیشنهاد می گردد به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانش آموزان دچار آسیب شنوایی به مقوله خودمختار بودن آنان توجه شود و صرف معلول بودن آنان نباید اراده و اختیار را از آنان سلب نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسن پورخیرآبادی، امین، سیف نراقی، مریم، جعفری، مسعود، و موسوی، امیرحسین. (1390). بررسی و مقایسه رابطه مهارت خودمختاری با کیفیت زندگی در دانش آموزان پسر با آسیب های شنوایی و عادی مقطع راهنمایی شهر تهران سال تحصیلی 88-89. روانشناسی افراد استثنایی، 1(2)، 49-72. SID. https://sid.ir/paper/208426/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پورخیرآبادی امین، سیف نراقی مریم، جعفری مسعود، موسوی امیرحسین. بررسی و مقایسه رابطه مهارت خودمختاری با کیفیت زندگی در دانش آموزان پسر با آسیب های شنوایی و عادی مقطع راهنمایی شهر تهران سال تحصیلی 88-89. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1390؛1(2):49-72. Available from: https://sid.ir/paper/208426/fa

    IEEE: کپی

    امین حسن پورخیرآبادی، مریم سیف نراقی، مسعود جعفری، و امیرحسین موسوی، “بررسی و مقایسه رابطه مهارت خودمختاری با کیفیت زندگی در دانش آموزان پسر با آسیب های شنوایی و عادی مقطع راهنمایی شهر تهران سال تحصیلی 88-89،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 1، no. 2، pp. 49–72، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا