مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل تدوینی شناختی- فراشناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 61

چکیده

 این پژوهش برای تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل شناختی- فراشناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز خصوصی و عمومی سطح شهر کرمانشاه در سال 1394 بود, که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر از کسانی که از طریق مصاحبه ی -ساختاریافته (SCID-I) و پرسشنامه ی اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند, انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (لیست انتظار) به صورت تصادفی جایگزین شدند. دوازده جلسه درمان شناختی- فراشناختی- رفتاری با توجه به مدل تدوین شده و بر اساس دیدگاه های نظری مربوطه, به صورت هفته ای دوبار برای گروه آزمایش اجرا گردید. در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. در پایان مداخله هر دو گروه مجددا با آزمون اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل شناختی- فراشناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش موثر بوده است (P<0.001). بنابراین, با توجه به اثربخش بودن مدل مورد نظر بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی به نظر می رسد, درمانگران و مشاوران می توانند از این مدل تدوینی برای کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی در بین مبتلایان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی راد، افسانه، قدم پور، عزت اله، غضنفری، فیروزه، و مومنی، خدامراد. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل تدوینی شناختی- فراشناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات روانشناسی بالینی، 6(24)، 47-61. SID. https://sid.ir/paper/208479/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی راد افسانه، قدم پور عزت اله، غضنفری فیروزه، مومنی خدامراد. اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل تدوینی شناختی- فراشناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1395؛6(24):47-61. Available from: https://sid.ir/paper/208479/fa

    IEEE: کپی

    افسانه شهبازی راد، عزت اله قدم پور، فیروزه غضنفری، و خدامراد مومنی، “اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل تدوینی شناختی- فراشناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 6، no. 24، pp. 47–61، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button