مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 220

چکیده

سهل انگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود, به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهل انگاری می کنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهل انگاری تحصیلی دربردارد, تلاش های مداخله ای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنه گزینه های مداخله ای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود می باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخله ای, یعنی واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف, از بین دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهل انگاری تحصیلی که در مطالعه مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب, و در گروه های کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیت درمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت, اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروه های مستقل نشان داد که نمرات سهل انگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیت درمانی را می توان به عنوان یک گزینه جدی مداخله ای برای کاهش سهل انگاری تحصیلی به کار بست. نهایتا, تلویحات یافته ها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن زاده، فرشاد، جهانبخشی، زهرا، و کشاورزافشار، حسین. (1394). تاثیر واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی بالینی، 5(19)، 203-220. SID. https://sid.ir/paper/208497/fa

    Vancouver: کپی

    محسن زاده فرشاد، جهانبخشی زهرا، کشاورزافشار حسین. تاثیر واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1394؛5(19):203-220. Available from: https://sid.ir/paper/208497/fa

    IEEE: کپی

    فرشاد محسن زاده، زهرا جهانبخشی، و حسین کشاورزافشار، “تاثیر واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی دانش آموزان،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 5، no. 19، pp. 203–220، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208497/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button