مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

980
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 123

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت می باشد.از بین دانشجویان مونث دوره کارشناسی پس از تعیین نوع سبک هویت 67 نفر که دارای سبک های هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند.گروه آزمایشی در 12 جلسه یک ساعت و نیمه تحت درمان و پس از یک دوره سه ماهه مجددا مورد پیگیری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد.نتایج تحلیل نشان داد که تنیدگی ادراک شده گروه آزمایش بطور معناداری نسبت به گروه گواه کاهش یافته است. همچنین یافته ها در مورد سبک های هویت نمایانگر این بود که بر تنیدگی تاثیر داشته است اما سبک های هویت نتوانسته اند تاثیر معناداری در اثر بخشی آموزش تنیدگی زدایی بر تنیدگی ایجاد کند. پیگیری وضعیت افراد نشان دهنده پایداری تغییرات ایجاد شده است.ارزیابی و تفسیر رویدادها در تعیین میزان تنیدگی نقش مهمی دارند و روش درمانگری به شیوه آموزش تنیدگی زدایی با تاکید بر تغییرات شیوه هایی که در آن فرد «خود» را مورد خطاب قرارمی دهد بر تنیدگی موثر است همچنین هویت نیز به عنوان معیاری نسبتا پایدار از یگانگی خود بر تنیدگی تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیکنام، مژگان، الهیاری، عباسعلی، رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم، و حجازی، الهه. (1390). اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت دانشجویان. مطالعات روانشناسی بالینی، 1(3)، 105-123. SID. https://sid.ir/paper/208512/fa

    Vancouver: کپی

    نیکنام مژگان، الهیاری عباسعلی، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم، حجازی الهه. اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت دانشجویان. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1390؛1(3):105-123. Available from: https://sid.ir/paper/208512/fa

    IEEE: کپی

    مژگان نیکنام، عباسعلی الهیاری، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، و الهه حجازی، “اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت دانشجویان،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 1، no. 3، pp. 105–123، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208512/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button