Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,469
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

999
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 16

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی دو روش موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان دبیرستانی در سال تحصیلی 85-86 انجام شد. در این پژوهش فرض شد که هر دو روش «موسیقی درمانی با تصور هدایت شده» و «راهبردهای شناختی», میزان اضطراب دانش آموزان را کاهش می دهند و روش موسیقی درمانی موثرتر از روش راهبردهای شناختی است. به منظور بررسی این فرضیه های تحقیق از بین دبیرستان های مختلف استان یزد یک دبیرستان و از بین دانش آموزان آن دبیرستان 150 دانش آموز به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون اضطراب زانگ از میان آنها, 45 نفر از دانش آموزانی که نمره بالایی را در این آزمون کسب کرده بودند, انتخاب شدند و به سه گروه, شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی اول برنامه های موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و گروه آزمایشی دوم آموزش راهبردهای شناختی را هر کدام به طور جداگانه دریافت کردند و گروه کنترل هیچ برنامه ای را دریافت نکرد. مداخلات درمانی به مدت یک ماه (دو جلسه در هفته) در مجموع هشت جلسه اجراء شد. هر سه گروه پیش و پس از آزمایش به آزمون اضطراب زانگ پاسخ دادند. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که هر دو روش درمانی یعنی موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبردهای شناختی با سطح اطمینان 0.95 بر کاهش میزان اضطراب موثر بودند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح، طاهره، سهرابی اسمرود، فرامرز، و زاده محمدی، علی. (1390). مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 3(4)، 9-16. SID. https://sid.ir/paper/208750/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح طاهره، سهرابی اسمرود فرامرز، زاده محمدی علی. مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1390؛3(4):9-16. Available from: https://sid.ir/paper/208750/fa

    IEEE: کپی

    طاهره فلاح، فرامرز سهرابی اسمرود، و علی زاده محمدی، “مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 3، no. 4، pp. 9–16، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا