مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,605
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

881
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سیستم های مغزی / رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان با و بدون نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 174

چکیده

 مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه سیستم های مغزی / رفتاری و دشواری در تنطیم هیجان در افراد با و بدون اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: روش پژوهش حاضر علی-مقایسه ای بود و جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های اردبیل در سال تحصیلی 95-1394بودند. از بین این دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای190 نفر (95 نفر با و 95 نفر بدون نشانگان بالینی) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های سیستم های فعال سازی بازداری رفتاری کارور و وایت, مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر, و پرسشنامه هراس اجتماعی کانور استفاده شد. نتایج: افراد دارای نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی در سیستم بازداری رفتاری (0. 001 > P) و افراد بهنجار در خرده مقیاس های سائق (0. 024 > P) و پاسخ دهی به پاداش (0. 001 > P) نمرات بالاتری کسب کرده بودند. اما در سیستم فعال ساز رفتاری و جستجوی سرگرمی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0. 05 < P). همچنین در دشواری در تنظیم هیجان و همه مولفه های آن, به جز فقدان آگاهی هیجانی, گروه دارای اختلال اضطراب اجتماعی نمرات بیشتری نسبت به گروه بهنجار کسب کرده بودند (0. 001 > P). در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی, سیستم بازداری رفتاری و سائق با علایم فیزیولوژیک اختلال اضطراب اجتماعی (0. 01 > P) و همچنین بازداری رفتاری با هراس اجتماعی کل (0. 01 > P) و دشواری در تنظیم هیجان (0. 01 > P) رابطه مثبت داشت. سیستم فعال ساز نیز با ترس و اجتناب و نمره کل اضطراب اجتماعی رابطه منفی داشت (0. 01 > P). بحث و نتیجه گیری: سیستم های مغزی رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان مولفه های مهمی در آسیب شناسی اختلال اضطراب اجتماعی می باشند که می توان از آن ها در راستای شناخت بیشتر ویژگی های شخصیتی, انگیزشی و هیجانی درگیر در اختلال اضطراب اجتماعی و همچنین درمان این اختلال سود جست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجدی، هادی، عطادخت، اکبر، حضرتی، شیوا، و صبحی قراملکی، ناصر. (1398). مقایسه سیستم های مغزی / رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان با و بدون نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 17(1 (پیاپی 32) )، 165-174. SID. https://sid.ir/paper/208789/fa

    Vancouver: کپی

    مجدی هادی، عطادخت اکبر، حضرتی شیوا، صبحی قراملکی ناصر. مقایسه سیستم های مغزی / رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان با و بدون نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1398؛17(1 (پیاپی 32) ):165-174. Available from: https://sid.ir/paper/208789/fa

    IEEE: کپی

    هادی مجدی، اکبر عطادخت، شیوا حضرتی، و ناصر صبحی قراملکی، “مقایسه سیستم های مغزی / رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان با و بدون نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 17، no. 1 (پیاپی 32) ، pp. 165–174، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا