مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله ای روانشناختی و گرایش به اعتیاد با میانجیگری تاب آوری و توانایی تحمل ابهام بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد و بدین منظور 200 دانش آموز مقطع متوسطه به صورت نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گردید و سپس شرکت کنندگان در این پژوهش پرسشنامه های راهبردهای مقابله ای پاکلر و اندلر (1990)، استعداد به اعتیاد وید و همکاران (1992)، تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و توانایی تحمل ابهام لین و همکاران (1993) را پاسخ دادند و اطلاعات جمع آوری شده از طریق شاخص های توصیفی، همبستگی و مدل معادلات ساختاری تحلیل گردیدند. نتایج: نتایج نشان داد که راهبرد مقابله ای مساله مدار رابطه منفی و معناداری با استعداد به اعتیاد دارد(r=-0. 395, p<0. 01)، نیز بین راهبردهای مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار و استعداد به اعتیاد رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (p<0. 05)، نیز تحلیل مسیر نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای مساله مدار و اجتنابی و استعداد به اعتیاد رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد (t=-3. 75, p=0. 000, t=2. 82, p=0. 004)، بر اساس مدل تحلیل مسیر توانایی تحمل ابهام به طور معناداری توانست رابطه بین راهبردهای مقابله ای مساله مدار و اجتنابی با استعداد به اعتیاد را تعدیل کند (z=2. 43,-2. 53, p<0. 05) همچنین الگوی تحلیل مسیر نشان دهنده نقش میانجی گری تاب آوری در ارتباط بین سبک های مقابله ای و استعداد به اعتیاد نبود (0. 05≤ p). بحث و نتیجه گیری: نتایج از این فرضیه حمایت کردند که راهبردهای هیجان مدار و اجتنابی منجر به استعداد به اعتیاد می شود و توانایی تحمل ابهام بالا می تواند نقش تعدیل کننده در این رابطه باشد.