مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,261
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,972
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو روش رفتار درمانی «تقویت و پاداش» و روش شناخت درمانی «الیس» بر میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست

صفحات

 صفحه شروع 408 | صفحه پایان 414

چکیده

 زمینه: کنترل و اداره خشم به روشی مثبت و بی ضرر بسیار مهم است. این پژوهش به منظور مقایسه تاثیر دو روش رفتار درمانی «تقویت و پاداش» و شناخت درمانی «الیس» بر میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست 18- 10 ساله سازمان بهزیستی شهر کرمانشاه انجام پذیرفت.روش ها: از بین 89 نفر از کودکان 18- 10 ساله ساکن در 6 مرکز شبانه روزی نگه داری از کودکان بی سرپرست سازمان بهزیستی, 57 نفر (31 پسر و 26 دختر) بعد از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) به عنوان افراد پرخاشگر تشخیص داده شده و وارد مطالعه شدند. سپس هرکدام از مراکز نگه داری به روش تصادفی در یکی از گروه های «تقویت و پاداش», «الیس» و کنترل قرار گرفتند. پس از آن بر روی هر کدام از گروه ها روش موردنظر به مدت 10 جلسه 2 ساعته اجرا شد. گروه کنترل در این مدت هیچ تقویت یا روشی را دریافت نکردند. سپس پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) دوباره اجرا و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شد.یافته ها: نمره پرخاشگری گروه تقویت و پاداش در پس آزمون به طور معنادار کم تر از پیش آزمون بود (P=0.011). تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمره پرخاشگری گروه «الیس» قبل و بعد از اعمال روش مشاهده نشد (P=0.258). نتایج آنالیز واریانس, تفاوت معناداری بین سه گروه مورد مطالعه در پیش آزمون و پس آزمون نشان نداد (P=0.691).نتیجه گیری: دو روش رفتاردرمانی تقویت و پاداش و شناخت درمانی الیس در مقایسه با گروه کنترل, تاثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری کودکان بی سرپرست ساکن در مراکز نگه داری شبانه روزی ندارد. احتمالا شرایط خاص زندگی این کودکان باعث می شود که برنامه های کوتاه مدت درمانی موثر واقع نشود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزایی، حبیب اله، اسدی، ماندانا، و محمدی، هیوا. (1390). مقایسه اثربخشی دو روش رفتار درمانی «تقویت و پاداش» و روش شناخت درمانی «الیس» بر میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 15(6)، 408-414. SID. https://sid.ir/paper/20981/fa

    Vancouver: کپی

    خزایی حبیب اله، اسدی ماندانا، محمدی هیوا. مقایسه اثربخشی دو روش رفتار درمانی «تقویت و پاداش» و روش شناخت درمانی «الیس» بر میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1390؛15(6):408-414. Available from: https://sid.ir/paper/20981/fa

    IEEE: کپی

    حبیب اله خزایی، ماندانا اسدی، و هیوا محمدی، “مقایسه اثربخشی دو روش رفتار درمانی «تقویت و پاداش» و روش شناخت درمانی «الیس» بر میزان پرخاشگری کودکان بی سرپرست،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 15، no. 6، pp. 408–414، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20981/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا