مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,083
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت کاربرد مقوله های زبانی و توزیع آنها در جمله در دانش آموزان بینا و نابینا

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 159

چکیده

 لانگاکر ضمن زیر سوال بردن نظریه های سنتی در مورد مقوله های زبانی توصیفات طرح واره ای از آنهاارائه داد. دستور مدل لانگاکر به چگونگی رمزگذاری زیرنظام های دستوری مفاهیم مربوط به فضا و زمان و پدیده های شناختی توجه و زاویه دید در زبان می پردازد. پژوهش حاضر می کوشد تا با مقایسه مقوله بندی زبانی در دانش آموزان بینا, کم بینا و نابینا تفاوت میزان آشنایی سه گروه را با مقوله های زبانی و توزیع آنها در جمله آشکار کند.روش: روش نمونه گیری همتایابی فردی بود. بدین ترتیب که افراد بینا از نظر عوامل مختلف اجتماعی متناسب با گروه نابینا- کم بینا انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسش نامه ای محقق ساخته است که پس از روایی سنجی و پایایی سنجی بازبینی شد و سپس روی نمونه اصلی اجرا شد. در این پژوهش در مجموع صد و شصت دانش آموز مقطع دبستان (پیش دبستانی تا پنجم) شرکت داشتند که در مدارس دو استان یزد و قم تحصیل می کردند.یافته ها: داده ها به دو صورت کمی و کیفی تحلیل شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از میانگین بالاتر افراد گروه بینا در اکثر مقولات زبانی مورد سوال در پرسش نامه بود. همچنین یافته های این پژوهش همسو با تحقیقات پیشین نشان داد کودکان کم بینا نسبت به دو گروه دیگر اسم های انتزاعی را در سنین بالاتری فرا می گیرند.نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد افراد گروه نابینا و کم بینا در مقایسه با بینایان در کاربرد مقوله های زبانی اسمی و رابطه ای میانگین رتبه پایین تری داشتند. پس می توان گفت نقص سیستم ادراکی بینایی آسیبی جدی بر فرآیند فراگیری مقوله های رابطه ای به میزان گسترده تر و مقوله های اسمی به میزان کمتر وارد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی احمدآبادی، طاهره، و صادقی، منصوره السادات. (1392). تفاوت کاربرد مقوله های زبانی و توزیع آنها در جمله در دانش آموزان بینا و نابینا. پژوهش های زبانی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 4(2)، 141-159. SID. https://sid.ir/paper/210058/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی احمدآبادی طاهره، صادقی منصوره السادات. تفاوت کاربرد مقوله های زبانی و توزیع آنها در جمله در دانش آموزان بینا و نابینا. پژوهش های زبانی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1392؛4(2):141-159. Available from: https://sid.ir/paper/210058/fa

    IEEE: کپی

    طاهره محمودی احمدآبادی، و منصوره السادات صادقی، “تفاوت کاربرد مقوله های زبانی و توزیع آنها در جمله در دانش آموزان بینا و نابینا،” پژوهش های زبانی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 4، no. 2، pp. 141–159، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210058/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button