Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,727
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,187
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 43

چکیده

اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی اغلب به تنهایی آشکار نمی شود, بلکه با بسیاری از اختلال های دیگر همبودی دارد. تشخیص افتراقی بین اختلال های همبود و سایر وضعیت هایی که شبیه اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی هستند, از جمله مشکلات مطالعات همه گیرشناسی است. هدف این پژوهش بررسی میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی شهر همدان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ پیمایشی بود. از میان دانش آموزان 12-7 ساله دبستانی 1938 نفر دانش آموز شامل 988 پسر (50.98 درصد) و 950 دختر (49.02 درصد) با روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از فهرست نشانه مرضی کودک فرم والدین و معلمان, آزمون ترسیم ساعت, آزمون ایران کی- مت, آزمون تشخیص خواندن استفاده شد. سرانجام بر اساس ملاک های چاپ چهارم راهنمای تشخیصی انجمن روان پزشکی آمریکا با کودکان, مصاحبه بالینی به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون t, ضریب همبستگی و مجذور خی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی 8.62 درصد, در پسرها 12.55 درصد و در دخترها 4.53 درصد بود. شیوع اختلال یادگیری در کل گروه نمونه 7 درصد بود و 88 دانش آموز (4.54 درصد) دارای هر دو اختلال بودند. شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی, همچنین میزان همبودی این دو اختلال در پسرها حدود 3 برابر بیش تر از دخترها بود. تشخیص افتراقی و ارائه خدمات روان شناختی و مشاوره زود هنگام برای این اختلال ها ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع بهرام آبادی، مهدی، و گنجی، کامران. (1393). بررسی شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی. ناتوانی های یادگیری، 3(4)، 25-43. SID. https://sid.ir/paper/210152/fa

    Vancouver: کپی

    زارع بهرام آبادی مهدی، گنجی کامران. بررسی شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1393؛3(4):25-43. Available from: https://sid.ir/paper/210152/fa

    IEEE: کپی

    مهدی زارع بهرام آبادی، و کامران گنجی، “بررسی شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 3، no. 4، pp. 25–43، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210152/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا