هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر حافظه فعال دیداری-فضایی دانش آموزان با مشکلات ریاضی است. گروه نمونه در پژوهش حاضر 24 دانش آموز مشغول به تحصیل در پایه های سوم و چهارم ابتدائی بودند که به صورت غیر تصادفی (نمونه گیری در دسترس) از مناطق 1 و 3 شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. به منظور تشخیص اختلال ریاضی از آزمون تشخیصی ایران کی-مت و جهت کنترل هوش از مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر برای کودکان (WISC-R) استفاده شد. پس از تشخیص مشکلات ریاضی گروه آزمایش طی 25 جلسه 50 تا 60 دقیقه ای به مدت شش هفته در برنامه مداخله ای تحت عنوان brain ware safari شرکت کردند. عملکرد دانش آموزان در حافظه فعال در پیش آزمون و پس از ارائه مداخله، در پس آزمون با استفاده از مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (WMTB-C) مورد ارزیابی قرار گرفت. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که مداخله رایانه ای شناختی تاثیر معناداری بر روی ارتقای عملکرد حافظه فعال دانش آموزان با مشکلات ریاضی هم در نمره کل و هم در خرده مقیاس های آزمون (حافظه ماز ها، مکعب های رو به جلو و رو به عقب) داشته است.