Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    6-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3092
  • دانلود: 

    1391
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر حافظه فعال دیداری-فضایی دانش آموزان با مشکلات ریاضی است. گروه نمونه در پژوهش حاضر 24 دانش آموز مشغول به تحصیل در پایه های سوم و چهارم ابتدائی بودند که به صورت غیر تصادفی (نمونه گیری در دسترس) از مناطق 1 و 3 شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. به منظور تشخیص اختلال ریاضی از آزمون تشخیصی ایران کی-مت و جهت کنترل هوش از مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر برای کودکان (WISC-R) استفاده شد. پس از تشخیص مشکلات ریاضی گروه آزمایش طی 25 جلسه 50 تا 60 دقیقه ای به مدت شش هفته در برنامه مداخله ای تحت عنوان brain ware safari شرکت کردند. عملکرد دانش آموزان در حافظه فعال در پیش آزمون و پس از ارائه مداخله، در پس آزمون با استفاده از مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان  (WMTB-C) مورد ارزیابی قرار گرفت. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که مداخله رایانه ای شناختی تاثیر معناداری بر روی ارتقای عملکرد حافظه فعال دانش آموزان با مشکلات ریاضی هم در نمره کل و هم در خرده مقیاس های آزمون (حافظه ماز ها، مکعب های رو به جلو و رو به عقب) داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3092

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1391 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    25-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3726
  • دانلود: 

    2185
چکیده: 

اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی اغلب به تنهایی آشکار نمی شود، بلکه با بسیاری از اختلال های دیگر همبودی دارد. تشخیص افتراقی بین اختلال های همبود و سایر وضعیت هایی که شبیه اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی هستند، از جمله مشکلات مطالعات همه گیرشناسی است. هدف این پژوهش بررسی میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانش آموزان دبستانی شهر همدان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ پیمایشی بود. از میان دانش آموزان 12-7 ساله دبستانی 1938 نفر دانش آموز شامل 988 پسر (50.98 درصد) و 950 دختر (49.02 درصد) با روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از فهرست نشانه مرضی کودک فرم والدین و معلمان، آزمون ترسیم ساعت، آزمون ایران کی- مت، آزمون تشخیص خواندن استفاده شد. سرانجام بر اساس ملاک های چاپ چهارم راهنمای تشخیصی انجمن روان پزشکی آمریکا با کودکان، مصاحبه بالینی به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون t، ضریب همبستگی و مجذور خی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی 8.62 درصد، در پسرها 12.55 درصد و در دخترها 4.53 درصد بود. شیوع اختلال یادگیری در کل گروه نمونه 7 درصد بود و 88 دانش آموز (4.54 درصد) دارای هر دو اختلال بودند. شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، همچنین میزان همبودی این دو اختلال در پسرها حدود 3 برابر بیش تر از دخترها بود. تشخیص افتراقی و ارائه خدمات روان شناختی و مشاوره زود هنگام برای این اختلال ها ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    44-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4038
  • دانلود: 

    1449
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسه ای بود. کلیه دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی و کلیه دانش آموزان عادی اداره آموزش و پرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از هر دو گروه تعداد 15 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده جهت مقایسه انتخاب شدند. اعضای نمونه به پرسش نامه های انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین و انحراف معیار طبقه بندی و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه مبتلا به نارساخوانی در متغیرهای انگیزش درونی، انگیزش درونی برای دانستن و نمره کلی انگیزش تحصیلی، اشتیاق رفتاری، اشتیاق هیجانی و نمره کلی اشتیاق به مدرسه به طور معناداری پایین تر از گروه عادی می باشد. نتایج این پژوهش به نقش متغیرهای مدرسه در یادگیری این دانش آموزان اشاره دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1354
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، مقایسه تسلط نیم کره های مغزی A، B،C وD دانش آموزان عادی و ناتوان یادگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر عادی و ناتوان یادگیری دوره راهنمایی شهر اردبیل بود. نمونه پژوهش به 80 نفر (شامل 40 دانش آموز عادی و 40 دانش آموز ناتوان یادگیری) بود که به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، برای جمع آوری داده ها از آزمون هوش ریون و پرسش نامه تسلط نیم کره های مغزی هرمن استفاده شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بوده، برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان عادی و ناتوان یادگیری در هر چهار نیم کره مغزی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان ناتوان یادگیری در هر چهار نیم کره نمره کم تری نسبت به دانش آموزان عادی به دست آوردند. در ادبیات آموزشی این مطلب اثبات شده، یادگیری زمانی موثر است که کل مغز در فرایند یادگیری درگیر باشد به همین دلیل فعالیت های آموزشی باید به نحوی تنظیم شوند که از قابلیت های هر چهار سبک تفکر استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    80-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1636
  • دانلود: 

    950
چکیده: 

امروزه تلاش های زیادی برای بررسی وضعیت شناختی کودکان دارای ناتوانی های یادگیری صورت می گیرد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه انسجام مرکزی در کودکان با نارساخوانی، نارسانویسی، نارسایی در حساب و کودکان عادی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع علی مقایسه ای می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب هشت تا 12 ساله هستندکه در شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 مشغول به تحصیل بوده و در مراکز ناتوانی های یادگیری شهر تهران مشغول طی کردن فرایند ارزیابی، تشخیص و یا درمان بودند. همچنین کلیه دانش آموزان عادی هشت تا 12 ساله که در شهر تهران در سال تحصیلی مذکور مشغول به تحصیل بودند. از جامعه آماری به تعداد مساوی هر گروه 70 نفر (در مجموع 280 نفر) به روش در دسترس از گروه نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب و تصادفی خوشه ای از دانش آموزان عادی به عنوان نمونه در پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تکلیف طراحی قطعات توسط شاه و فریث بود. داده ها با روش آماری تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کودکان عادی و کودکان با نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب در میانگین نمره های انسجام مرکزی و همچنین در میانگین زمان صرف شده تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین کودکان با نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب در میانگین نمره ها و میانگین زمان صرف شده تفاوتی مشاهده نشد. از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که یکی از علل احتمالی تفاوت کودکان با ناتوانی یادگیری و کودکان عادی نقص در انسجام مرکزی آنان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 950 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    99-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1543
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه نیم رخ کارکردهای اجرایی و توجه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانی های یادگیری صورت گرفت. این مطالعه به صورت پس روی دادی (علی- مقایسه ‎ای) انجام شد. بدین منظور 30 نفر از مادران دانش آموزان عادی به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و30 نفر از مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه تشخیصی عصب روان شناختی کانرز و ماتریس های پیشرونده ریون استفاده شد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغییری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین توجه و کارکردهای اجرایی دو گروه عادی و دچار ناتوانی های یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج نشان می دهد کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در مقایسه با کودکان عادی در کارکردهای اجرایی و توجه عملکرد ضعیف تری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    112-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4212
  • دانلود: 

    1465
چکیده: 

هدف این پژوهش مقایسه عملکرد حافظه فعال و نگهداری توجه دانش آموزان دوره ابتدائی شهر تهران با ناتوانی های یادگیری و دانش آموزان عادی است. روش پژوهش، علی- مقایسه ای است. 60 دانش آموز (20 نفر با ناتوانی خواندن- نوشتن، 20 نفر با ناتوانی ریاضی از مراکز ناتوانی های ویژه یادگیری شهر تهران و 20 دانش آموز عادی)، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمون ان بک (N-back) برای سنجش حافظه فعال و آزمون عملکرد پیوسته(CPT) برای سنجش نگهداری توجه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون توکی و آزمون کروسکال والیس تحلیل گردید. نتایج نشان داد که عملکرد حافظه فعال و نگهداری توجه دانش آموزان با ناتوانی خواندن- نوشتن به طور معناداری ضعیف تر از دانش آموزان عادی و ناتوان ریاضی است. در نتیجه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن- نوشتن در آزمون CPT و N-back، ضعف هایی نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1465 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    124-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2711
  • دانلود: 

    952
چکیده: 

هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط سبک های دلبستگی و کیفیت زندگی با بهزیستی روان شناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه با تعداد نمونه 40 نفر (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) از دانش آموزان دوره راهنمایی (کلاس سوم راهنمایی) مبتلا به ناتوانی های یادگیری که به طور تصادفی از بین مدارس راهنمایی شهرستان اردبیل انتخاب شدند، انجام شده است. در این پژوهش دانش آموزان مبتلا پس از شناسایی، پرسش نامه های پژوهش (پرسش نامه دلبستگی هازن و شیور، پرسش نامه بهزیستی روان شناختی 54 سوالی ریف و پرسش نامه کیفیت زندگیSF-36 ) را تکمیل کردند. نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده است. داده های پژوهش با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین دلبستگی ایمن با بهزیستی روان شناختی مبتلایان به ناتوانی های یادگیری رابطه معنادار و مستقیم و بین سبک دلبستگی ناایمن (دوسوگرا اجتنابی) و بهزیستی روان شناختی مبتلایان به ناتوانی های یادگیری رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. یافته های این مطالعه شواهدی بر پایین بودن بهزیستی روان شناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانی های یادگیری فراهم می کند. بنابراین لازم است جهت بالا بردن بهزیستی روان شناختی نوجوانان مبتلا برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2711

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 952 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0